Browse
Recent Submissions
- ItemRozhodování andělského investora o exitu v podmínkách trhu rizikového kapitálu v České republice(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Vejmělková, Lada; Zinecker, Marek; Doskočil, Radek; Horvátová, Eva; Łapińska, JustynaTato disertační práce předkládá výzkumné výsledky v oblasti identifikace interních a externích faktorů ovlivňujících rozhodování andělských investorů o exitu na trhu rizikového kapitálu v podmínkách České republiky. Výzkum vychází z polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkových šetření s 25 andělskými investory. Hlavním nástrojem zpracování získaných dat je obsahová analýza kvalitativních a kvantitativních dat. Data obsažená ve výsledné datové matici jsou podrobena statistické analýze s využitím softwaru IBM SPSS Statistics. Výsledky naznačují, že hlavní formou exitu andělských investorů je obchodní prodej, který je vzhledem k vývoji interních a externích faktorů načasován tak, aby maximalizoval výtěžnost investice. Navíc je exit zpravidla výsledkem oportunistického přístupu k plánování výstupu z cílového podniku. Z výsledků výzkumu dále vyplývá, že se mezi nejdůležitější interní faktory ovlivňující exit andělských investorů řadí důvěra, kvalitativní kritéria hodnocení investice ze strany andělského investora, úroveň technologické inovace a smluvní úprava exitu. V případě externích faktorů jsou pro andělského investora nejdůležitější změna a úroveň budoucí poptávky po cílovém podniku, geopolitický vývoj nebo daňový systém. Výzkumné výsledky jsou využity k formulaci vícekriteriálního rozhodovacího modelu, který slouží jako nástroj podpory rozhodování andělských investorů o exitu.
- ItemUplatnění koncepce “řízení zákaznických zkušeností” ve strategickém marketingu(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Havíř, David; Chalupský, Vladimír; Chlebovský, Vít; Světlík, Jaroslav; Stříteský, VáclavZákaznická zkušenost se postupem času stala klíčovým marketingovým tématem pro akademiky i manažery, od kterého se očekává, že přinese posun v marketingové oblasti. V současnosti však postrádá ucelenou konceptualizaci a holistický způsob měření. Akademická obec tak vyzývá k sjednocení pohledu na zákaznickou zkušenost a manažerská obec požaduje praktická doporučeních k jejímu řízení. Cílem této práce tak je formulovat přístupy k řízení zákaznické zkušenosti, jakožto nástroje strategického marketingu. Dle výsledků mezioborové literární rešerše na téma zkušenosti byl navržen model zákaznické zkušenosti. Tento model byl dále testován využitím modelování pomocí strukturálních rovnic metodou parciálních nejmenších za účelem identifikace faktorů zákaznické zkušenosti a jejich vlivů na zákaznickou zkušenost. Zvolenou oblastí zkoumání byla oblast sdílené ekonomiky, konkrétně zkušenost zákazníků generace Y s ubytovacími a přepravními službami poskytovanými přes platformy pro sdílení. Pro sběr dat byl k modelu navržen dotazník, jehož distribucí bylo, po vyčištění, získáno 225 odpovědí. Výsledky ukazují, že na zákazníkem vnímanou kvalitu zákaznické zkušenosti má nejvýznamnější vliv zákazníkem vnímané splnění úkolu zákazníka, následovaná naplněním lidských potřeb zákazníka a zachováním zdrojů zákazníka. Na základě výsledků sekundárního a primárního výzkumu jsou v závěru formulovány doporučené přístupy k systematickému řízení zákaznické zkušenosti, včetně řízení dílčích prvků těchto tří faktorů.
- ItemFaktory ovlivňující daňovou zátěž developerů u spojených a nespojených osob(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Kalová, Dagmar; Brychta, Karel; Krajňák, Michal; Huňady, Ján; Tepperová, JanaTato disertační práce se zaměřuje na oblast daňové zátěže developerů, přičemž klíčovou oblastí výzkumného zájmu byly aspekty související s problematikou dluhového financování a převodních cen u úvěru/zápůjčky. Danou oblast je možné považovat za aktuální a společensky důležitou, neboť developerská činností má přímý dopad mj. na dostupnost bydlení, což je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících kvalitu života, a další výstavbu nezbytnou pro výkon funkcí státu a výkon podnikatelských aktivit. Developerské projekty, vzhledem ke své kapitálové náročnosti a vysoké rizikovosti, často využívají dluhové financování, což přináší specifické výzvy v oblasti tax managementu. Hlavním cílem této disertační práce je identifikovat faktory, které ovlivňují daňovou zátěž developerů, a dále identifikovat případné rozdíly mezi spojenými a nespojenými podniky ve spojitosti s dluhovým financováním. V této spojitosti je pak zákonitě věnována pozornost vybraným aspektům převodních cen u úvěru/zápůjčky. Práce jako taková kombinuje kvantitativní a kvalitativní výzkumné metody. Kvalitativní část výzkumu systematizuje stávající normy a standardy OECD pro stanovení převodních cen ve finančních transakcích a navrhuje koncepční rámec pro ocenění úvěrů a zápůjček. Tento rámec může sloužit jako praktický návod pro podniky při plánování jejich daňových strategií, a zároveň přispět k identifikaci a minimalizaci rizik spojených s dluhovým financováním. Provedený kvantitativní výzkum je zaměřený na identifikaci faktorů ovlivňujících daňovou zátěž u podniků realizujících developerskou činnost a působící v evropských zemích mimo eurozónu pro období let 2014 až 2022. Záměrem této části realizovaného výzkumu je identifikovat faktory, které ovlivňují daňovou zátěž developerů, přičemž zároveň zkoumá, zda se daňová zátěž spojených podniků statisticky významně liší od nespojených podniků s přihlédnutím k faktorům dluhového financování. Výsledky tohoto výzkumu ukazují na faktory, které mají vliv na daňovou zátěž a zároveň indikují, že spojené a nespojené podniky operující v oblasti developerské činnosti nevykazují rozdíly ve vztahu k dluhovému financování.
- ItemRozvoj strategické konkurenceschopnosti na základě spolutvorby hodnoty pro zákazníka(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Vraniaková, Karolína; Zich, Robert; Chlebovský, Vít; Chalupský, Vladimír; Světlík, JaroslavPredkladaná dizertačná práca skúma možnosti rozvoja strategickej konkurencieschopnosti na základe spolutvorby hodnoty pre zákazníka v oblasti automotive so zameraním na vzťah automobilky, predajcu a zákazníka. Strategická konkurencieschopnosť ponúka cestu k dlhodobému rozvoju obchodných spoločností tak, aby dosiahli svoje ciele. Je možné ju docieliť správnou formuláciou a implementáciou stratégie tvorby hodnoty. Pokiaľ sa realizuje proces, kedy spoločnosť vyzýva k aktívnej účasti zákazníkov, dochádza k interaktívnej tvorbe hodnoty pre zákazníka, označovanej ako spolutvorba. V súčasnosti aj napriek dôležitosti pre spoločnosti pôsobiace na trhu, manažérov či akademických pracovníkov, nedostatočne zrozumiteľnou ostáva oblasť, ako sa spoločnosti prispôsobujú modelom spolutvorby hodnoty s cieľom dosiahnuť jej trvalú podobu. V dizertačnej práci je v konceptuálnej rovine zachytená problematika hodnototvorných sietí, ich kľúčových prvkov a prístupov k vnímaniu hodnoty pre zákazníka. Tieto poznatky slúžia ako východisko empirickej časti, kde je s využitím najmä hĺbkových, semi-štrukturovaných rozhovorov, obsahovej analýzy, prípadových štúdií a aplikácie princípov Zakotvenej teórie, analyzovaný pohľad externých vplyvov pôsobiacich na využitie spolutvorby hodnoty, trendov ovplyvňujúcich správanie automobiliek, predajcov a ich dopady na rozvoj spolutvorby hodnoty. Hlavným výstupom práce je rámec využitia princípu spolutvorby hodnoty pre zákazníka v prostredí hodnototvorných sietí za účelom rozvoja strategickej konkurencieschopnosti. Na základe výsledkov sekundárneho a primárneho výskumu je v závere práce formulovaných desať doporučených oblastí, ktorých analýzu by mali automobilové spoločnosti implementovať za účelom systematického riadenia rozvoja strategickej konkurencieschopnosti.