2017
Browse
Recent Submissions
- ItemVzorce chování a rozvojové přístupy malých podniků(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Bumberová, Veronika; Koráb, Vojtěch; Blažek, Ladislav; Mikoláš, Zdeněk; Tvrdoň, OldřichŽádná společnost, nevyjímaje malých podniků, pokud chce v současném dynamickém prostředí přežít a růst nemůže zůstat zcela statická, a tak určitá úroveň úprav, zlepšení nebo změn se stávají nezbytnou součástí provozování podniku. K tomu, aby organizace rostla a přežila v současném prostředí, musí reagovat na externí a interní podněty a systematicky se rozvíjet. Postupem času tak organizace rozvíjejí výrazný a přetrvávající vzorec chování. Cílem disertační práce je tedy identifikace a vysvětlení rozvojových přístupů malých podniků z vybraného sektoru služeb v ČR prostřednictvím strategických a dalších vnitřně realizovaných organizačních změn a zachycení celkových vzorů chování v podobě interaktivního účinku atributů rozvoje těchto podniků. Východiska disertační práce staví na literatuře v oblasti chování firem v organizační teorii a subkategorii organizačních změn z důvodu zaměření se na aspekty rozhodování v organizacích v měnícím se prostředí, která se zabývá problematikou ve vztahu k různé povaze, kontextu a procesu změn a jejich proaktivní nebo reaktivní charakter. Práce je založena na pragmatickém postoji výzkumníka v podobě smíšené výzkumné strategii realizované kombinací provedení kvantitativního a kvalitativního výzkumu na vzorku malých firem spadajících pod kategorii znalostně intenzivních služeb. Na základě triangulace empirických dat získaných z dotazníkového šetření a výstupů v podobě provedení srovnávací případové studie na dvou nejčetněji zastoupených reprezentantů v této kategorii (oblast IT služeb a architektonických činností), jsou pak prezentovány výsledky s ohledem na zodpovězení výzkumných otázek a cíle uvedené v této práci. Výstupy disertační práce identifikují konkrétní rozvojové přístupy v rámci chování znalostně intenzivních služeb v ČR jako podmnožiny MSP a stejně tak odkrývá obsah souvislosti mezi jednotlivými atributy rozvoje těchto firem. Výsledky výzkumu přinášejí praktické i teoretické přínosy, které jsou diskutovány v závěru této práce.
- ItemNÁVRH METODIKY MANAŽERSKÉHO ROZHODOVÁNÍ V DISTRIBUCI V EVROPSKÉM PROSTŘEDÍ(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Kopčáni, Juraj; Jurová, Marie; Dostál, Petr; Čambál, Miloš; Urbánek, JiříAbstrakt V současné době jsou stále větší nároky kladeny na rychlost a kvalitu dopravy výrobků a zboží od výrobců k dodavatelům a následně ke koncovému zákazníkovi. To si vyžaduje mnohé znalosti a zkušenosti z oblasti plánování, nákupu, výroby a distribuce. Ve všech činnostech a na všech úrovních v podniku je důležité se správně a včas rozhodnout jak postupovat, aby byla zajištěna maximální spokojenost zákazníka s minimálními náklady pro podnik. Pro zabezpečení rychlosti a kvality distribuce je potřebné se zaměřit na logistiku oběhových prostředků. Ta zahrnuje jak informační a komunikační tok, tak i zásobování, skladování, dopravu, manipulaci a balení. Aby podnik zabezpečil všechny tyto služby kvalitně, rychle a včas, je vhodné mít vypracovanou vhodnou metodiku pro daný proces. Hlavním cílem dizertační práce je návrh metodiky pro manažerská rozhodování v oblasti distribuce. Správně zvolená metodika distribuce může napomoct zrychlit přesun produktu od dodavatele k odběrateli nebo od výrobce k zákazníkovi, ale v konečném důsledku i snížit celkové náklady na distribuci. Při rozhodování o volbě distribučního kanálu jsou důležité také procesy a znalosti evropské legislativy v návaznosti na logistiku a management dopravy v České republice. Jedním z podkladů pro návrh metodiky byl sběr a zpracování dat, na základě kterého byla realizována analýza současného stavu. Dalším postupem byly stanoveny základní kritéria pro volbu podniků, které by mohli vykonávat distribuci. Následně byly přiřazeny jednotlivé váhy důležitosti k daným kritériím. V konečném rozhodování pro volbu distribučního podniku byly použity metody vícekriteriálního rozhodování. Práce byla vytvořena na základě teoretického výzkumu a praktických zkušeností z podniků v řešené oblasti. Cíle, kterých má být dosaženo: Cílem dizertační práce je návrh metodiky manažerského rozhodování v distribuci v evropském prostředí.
- ItemUplatnění koncepce diversity managementu v oblasti řízení lidských zdrojů(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Senichev, Valery; Konečná, Zdeňka; Blažek, Ladislav; Tomšík, Pavel; Szarková, MiroslavaDisertační práce se zabývá problematikou uplatnění koncepce diversity managementu v rámci řízení lidských zdrojů. Cílem je identifikovat faktory, které mají vliv na efektivitu týmů, a to na základě analýzy fungování diverzitních týmů ve vybraných organizacích v České republice. Disertační práce je rozčleněna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části disertační práce je představen přehled přístupů k personální práci v organizaci a propojení s řízením lidských zdrojů na úrovni organizací a týmů. Dále jsou představeny moderní trendy řízení lidských zdrojů jako je CSR, diverzitní management, talent management aj. Na tato témata navazují další, zaměřena na oblast diverzity a diverzitního managementu, typologii diverzity, struktury diverzitního managementu, fungování v týmech, diverzitních týmech a měření dopadu diverzity na efektivitu týmu. V empirické části disertační práce jsou prezentovány výsledky získané v rámci empirického zkoumání (pilotáž, předvýzkum a hlavní výzkum). Hlavním cílem výzkumu bylo zkoumání efektivity diverzitních týmů v organizacích z oboru činnosti peněžnictví a pojišťovnictví, informační a komunikační činnosti a vzdělávání. Zkoumaný soubor v hlavním výzkumu tvořilo 98 vedoucích týmů. Získaná data byla zpracována deskriptivní a explorativní statistikou (neparametrické testy: Spearmanův korelační koeficient, Mannův – Whitneyův test a Kruskalův – Wallisův test). Z provedeného výzkumu vyplynulo, že existuje mírně pozitivní vztah mezi genderovou diverzitou v týmu a faktorem týmové efektivity – odevzdávání práce v termínu. Dále byl zjištěn pozitivní vztah mezi informační diverzitou a faktorem týmové efektivity dosahování cílů/zadání. Byl zjištěn mírně pozitivní vztah mezi informační diverzitou a faktorem týmové efektivity odevzdávání práce v termínu. V týmech se zaměřením na řízení lidských zdrojů převažuje více střední genderová diverzita, v projektových týmech mají vyšší míru informační diverzity. Marketingové týmy na marketing mají nižší informační diverzitu podobně jako týmy se zaměřením na management akademických programů/projektů. Mezi efektivitou v týmu a velikostí týmu nebyl zjištěn vztah, stejně jako nebyl zjištěn vztah mezi velikostí organizace a mírou výskytu věkové, genderové a informační diverzity. Součástí dotazníkového šetření jsou i položky, které měly kvalitativní povahu dat. Z analýzy kvalitativních dat vyplynula zjištění, že věková diverzita souvisí s propojováním odlišných perspektiv a zkušeností v týmech, genderová diverzita může mít kladný vliv na socio – psychologickou dynamiku týmu a prozákaznický přístup. Informační diverzita je často uváděna jako faktor mající pozitivní vliv na řešení úkolů a projektů. Respondenti při definování „ideálně fungujícího týmu“ uváděli proporce ve vztahu k zastoupení lidí a jejich odborností v týmech: šlo převážně o poměr mužů a žen 50 : 50, proporcionální rozložení zkušených a méně zkušených pracovníků v týmu. Dalším důležitým faktorem byla role manažera. Rolí manažera/ky dle respondentů je tým sjednotit, využít potenciál pracovníků na cestě ke spolupráci a splnění pracovních úkolů. Význam tohoto výzkumu spočívá v tom, že diverzitní management je komplexním manažerským přístupem, který má potenciál dlouhodobě příznivě ovlivňovat efektivitu organizace a týmů, které v ní působí. Součástí disertace je i Pomocný slovník terminologie z oblasti diverzitního managementu.
- ItemVYUŽITÍ KONCEPTU CELOŽIVOTNÍ HODNOTY ZÁKAZNÍKA VE STRATEGICKÉM ŘÍZENÍ FIREM(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Hanzelka, Michael; Chalupský, Vladimír; Kozák, Vratislav; Holcner, Vladan; Světlík, JaroslavTato práce si klade za cíl vydefinovat metody pro měření CLV v segmentu interních zákazníků firem působících na finančním trhu. Jde o nalezení takové metody pro určení hodnoty interních zákazníků, aby se dalo predikovat a měřit, zda se interní zákazník firmě vyplatí. Samostatnou úlohou je kvantifikace příspěvků interních zákazníků na celkové hodnotě firmy. Oblast určování CLV pro interní zákazníky firmy není v literatuře popsána. Z tohoto pohledu bude určování CLV interních zákazníků v systému strategického řízení firem významným vědeckým počinem. Podobně jako externí zákazníci (trhy), tak i interní zákazníci vyjadřují svým chováním a vystupováním vetší či menší náklonnost, v tom prvním případě ke značce a v tom druhém případě k zaměstnavateli. Proto i modelování CLV pro interní zákazníky vyžaduje kvalifikované predikce a vyjádření celé řady jak tvrdých (například ukazatele finančních toků), tak měkkých (ukazatele z kvantitativního výzkumu jako například loajalita) ukazatelů a jejich využití při výpočtu CLV interních zákazníků. Důležitým předpokladem CLV pro interní zákazníky je jejich segmentace.
- ItemInternetové nástroje pro celoživotní vzdělávání v sektoru IT(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Janková, Martina; Rais, Karel; Jašek, Roman; Roudný, Radim; Slabý, AntonínV předkládané disertační práci (DP) je na základě zadaného tématu „Internetové nástroje pro celoživotní vzdělávání v sektoru IT“ vyjádřeno odpovídající pokrytí vytvořených dílčích výzkumných úkolů s aktivním řešením úloh na Fakultě podnikatelské VUT v Brně pro obor Řízení a ekonomika podniku (ŘEP), a to v souladu s vymezenou oblastí výzkumné a publikační činnosti. Pro systémové pojetí celého tématu DP byla vymezena oblast teoretických východisek, vyjádřena metodologie řešení systémových modelů vzdělávání na prostředcích Internetu a pro uvedenou praktickou výzkumnou činnost byl vybrán adaptabilní („učící se“) Podnik 1 jako referenční pro řešení dílčích praktických výzkumných úkolů) a byla vytvořena metodologie moderního přístupu k tvorbě modelů („pro moderní řízení a sdělování informací mezi systémy“) a modelování potřebného adaptabilního („přímo také zdokonalujícího se modelováním“) Internetového (a intranetového) prostředí podniků a jeho užití v procesu celoživotního vzdělávání znalostních pracovníků („lektorů“) Podniku 1 a možných dalších („znalostních pracovníků a uživatelů“) Podniků 2, 3,…, m tj. „podniků jako dalších zákazníků“ a to k aktivnímu vytvoření adaptabilního a moderního prostoru s možným užitím zdokonalovaných („nových a také moderních inteligentních a učících se“) prostředků informačních a komunikačních technologií (ICT) jak ze světa, tak z ČR a to především nových (a také vývojově perspektivních) Internetových nástrojů a prostředků pro řízení podniků, celoživotního vzdělávání v oblasti IT pracovníků podniků a nutného sledování požadované konkurenceschopnosti podniku působícího v sektoru dynamicky se rozvíjející IT. Systémově řešeným modelováním na počítačích je zde vyjádřena problematika vhodně zvolených internetových nástrojů v konkurenčním prostředí podniků, a dále je řešeno modelováním na počítači také nové pojetí modelování vedoucí k předpokládanému modernizování forem moderního elektronického celoživotního vzdělávání na nástrojích Internetu. Součástí práce je také vytvoření modelů na počítačích (PC) umožňujících porovnávání předpokládaných změn v konkurenceschopnosti podniků reagujících na přínosy vytvořené metodologie a vedoucí také i k předpokládanému zlepšení kvality řízení a ekonomiky podniků v podmínkách relativního zvyšování konkurenceschopnosti podniků. Řešení této moderní problematiky je prováděno na základě vhodné analýzy zvolených podniků a také odpovídajících řešenému tématu a řešeným cílům práce a také i informacím získaným z publikací v informačních zdrojích světa na Internetu i z virtuálních knihoven světa, vydavatelství, seminářů, sborníků a konferencí. Výsledky systémově pojaté analytické činnosti a řešení úkolů výzkumné práce jsem průběžně publikovala v článcích odborných a recenzovaných časopisů, sborníků a také v příspěvcích na konferencích. V těchto výsledcích výzkumu je systémově vyjádřena nová podstata řešení rozhraní sociálního a technického systému IT s vybranými prostředky internetových nástrojů pro celoživotní vzdělávání pracovníků působících v sektoru IT jako možný příspěvek do moderního vytváření učících se organizací.