2016
Browse
Recent Submissions
- ItemFuzzy model rozhodování investora do fotovoltaických technologií v předprojekční fázi(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Pavlíček, Michal; Dohnal, Mirko; Brožová, Helena; Čapek, Jan; Koráb, VojtěchPráce pojednává o fuzzy znalostní bázi podporující rozhodování investora při investici do fotovoltaických technologií ještě v předprojekční fázi, tedy v době kdy nejsou známé podrobnosti o inženýrském řešení. Pravděpodobně většina investorů má určitou představu o nákladech a rizicích spojených s investicemi do fotovoltaických technologií. Avšak tyto znalosti jsou omezené jen na některé oblasti investorova působení. V okamžiku, kdy investor plánuje investice do nákladných fotovoltaických technologií při komplexních a vágních informací o podmínkách a rizicích investice, kde prostředí je neustále proměnlivé a multidimenzionální, lze tuto komplexní problematiku řešit pomocí fuzzy logiky. Tato práce se zabývá sestavením fuzzy znalostní báze vybraných projektů v Evropě od roku 2008 a její použití s expertním systémem. Dále se zabývá popisem proměnných, které vstupují do souboru znalostí a ovlivňují rozhodování investora. Celý soubor je posléze odlaďován a testován. Poslední část práce sestává z dialogu mezi investorem a expertním systémem využívající fuzzy znalostní báze na pěti projektech s různou velikostí. Fuzzy znalostní báze obsahuje celkem 24 proměnných a 187 prohlášení.
- ItemVliv externích a interních faktorů na náklady vlastního kapitálu(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Mokhova, Natalia; Zinecker, Marek; Kožená, Marcela; Živělová, Iva; Lace, NataljaNáklady vlastního kapitálu, jež jsou ovlivňovány řadou interních a externích činitelů, významným faktorem ovlivňujícím rozhodovací procesy v podnikové sféře. Cílem této disertační práce je na základě primárních a sekundárních dat formulovat původní metodiku řízení nákladů vlastního kapitálu. Zdrojem sekundárních dat je rozsáhlá literární rešerše zahrnující zahraniční a tuzemské vědecké studie a databáze. Primární data, na základě nichž byl zkoumán vztah mezi teoretickými přístupy řízení nákladů vlastního kapitálu a podnikovou praxí, byla získána formou dotazníkového šetření od finančních manažerů působících v podnicích se sídlem na území ČR. Data byla zpracována s využitím statistických metod. Výsledky disertační práce přispívají k hlubšímu porozumění vztahu mezi náklady vlastního kapitálu a jejich determinantů a odhalují rozdíly mezi teorií a manažerskou praxí. Navrhovaná metodika řízení nákladů vlastního kapitálu je určená k použití v podnikové praxi a lze předpokládat její další rozvíjení v rámci navazujících výzkumných aktivit.
- ItemVyužití Soft Computingu v rámci řízení objednávkového cyklu(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Šustrová, Tereza; Dostál, Petr; Fecenko, Josef; Jurová, Marie; Marček, DušanDizertační práce se zabývá možnostmi využití pokročilých metod rozhodování Soft Computingu při řízení objednávkového cyklu podniku. Hlavním cílem dizertační práce je navržení modelu umělé neuronové sítě s optimální architekturou pro řízení objednávkového cyklu podniku v rámci řízení dodavatelského řetězce. Vytvořený model bude sloužit v organizaci působící v oblasti obchodního podnikání pro zajištění plynulého materiálového toku. Součástí dizertační práce je rovněž konstrukce a ověření modelu umělé neuronové sítě pro predikci prodeje a srovnání výsledků a vhodnosti použití s běžnými a dosud používanými statistickými metodami. Dále se dizertační práce zabývá nalezením vhodné architektury umělé neuronové sítě pro stanovení velikosti objednávky na základě zadaných vstupů. Ke zpracování modelu bylo využito metod statistického zpracování dat, ekonomického modelování, Soft Computingu a poznatků ohledně stavu vědeckého poznání řešené problematiky z posledních let.
- ItemIdentifikace faktorů ovlivňujících hodnotu strojírenských podniků v ČR(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Strnadová, Michala; Režňáková, Mária; Hrvolová, Božena; Koráb, Vojtěch; Živělová, IvaDisertační práce se zabývá problematikou hodnotového řízení podniku. Jeho základní myšlenkou je, že cílem podnikání je maximalizace hodnoty podniku. Koncept hodnotového managementu propojuje činnosti v rámci organizací i osob podílejících se na podnikových procesech tak, aby byly prostředky vložené vlastníky zhodnocovány. Podstatným úkolem hodnotového managementu je tedy hledání a identifikace faktorů, které přispívají ke zvyšování výkonnosti a tvorbě hodnoty podniku (tzv. value drivers). Cílem disertační práce je identifikace faktorů, které významným způsobem ovlivňují hodnotu podniků působících v oblasti strojírenství v České republice. V první části disertační práce je provedena analýza současného stavu vědeckého poznání v oblasti value drivers, která se opírá především o zahraniční literární zdroje, neboť v tuzemské literatuře lze k tomuto tématu nalézt jen omezené množství informací. Kromě vymezení hodnotového přístupu, jeho přínosů, je hlavní pozornost věnovaná systematizaci výsledků výzkumů z oblasti generátorů hodnoty. Poznatky získané analýzou sekundárních zdrojů byly využity při formulaci vlastního výzkumného problému. V druhé části disertační práce jsou kromě vymezení výzkumného problému práce a stanovení cílů práce, formulovány výzkumné otázky včetně testovaných hypotéz. Třetí část je zaměřena na popis metod použitých při zpracování disertační práce. V práci byly aplikovány logické (indukce – dedukce, analýza – syntéza, abstrakce – konkretizace) a empirické metody (metoda srovnávání, metody kvantitativního výzkumu). Pro sběr primárních bylo využito dotazníkového šetření. Získaná data byla analyzována prostřednictvím pyramidálního rozkladu vrcholového ukazatele, metody boosted trees, deskriptivní statistiky (např. míry polohy a míry variability) a dalších statistických metod využívaných při testování hypotéz (Kolmogorovův-Smirnovův test normality a Lillieforsův test, F-test, Studentův t-test, Chí-kvadrát test, Fisherův exaktní test a Spearmanův korelační koeficient). Ve čtvrté části je charakterizováno odvětví zpracovatelského průmyslu a provedena identifikace faktorů výkonnosti tohoto odvětví s použitím metody rozkladu ROE podle logaritmů indexů dilčích ukazatelů. Předmětem dalšího výzkumu byly podniky v odvětví „Výroba strojů a zařízení jinde neuvedených“. Pátá část je věnována prezentaci výsledků primárního výzkumu a diskusi výsledků. Primární data, získaná dotazníkovým šetřením, byla dále doplněna účetními daty těchto podniků. Z provedeného výzkumu vyplynulo, že mezi hlavní faktory ovlivňující hodnotu českých strojírenských podniků patří míra využití disponibilního majetku podniku, zisková marže, spotřeba vstupů potřebných k produkci, výnosnost tržeb, osobní náklady a přidaná hodnota. Ke kvalitativním value drivers patří pověst podniku, lidské zdroje (zaměstnanci) a jejich vlastnosti, obchod a flexibilita, výkonnost a produktivita, majetek, kompetentnost odpovědných pracovníků, pozornost vůči požadavkům zákazníků, inovace a kvalita.
- ItemNárodní image jako faktor konkurenceschopnosti českých výrobků(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Veselá, Jitka; Světlík, Jaroslav; Kita, Jaroslav; Zich, Robert; Nétek, VáclavPředkládaná dizertační práce se zabývá problematikou národní image a jejího vlivu na zvyšování konkurenceschopnosti tuzemských výrobců na domácím trhu s vínem. Zákazníky v současné době ovlivňuje mnoho faktorů, které se společnosti snaží využít k získání konkurenční výhody a upevnit tak svoji konkurenční pozici na trhu. Celá práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část je věnována vymezení hlavního cíle dizertační práce, dále dílčích cílů, prostřednictvím kterých bude hlavního cíle dosaženo. Dále jsou definovány výzkumné předpoklady, které jsou statisticky ověřovány na základě stanovených hypotéz, a v závěru jsou definované metody, které povedou k naplnění hlavního cíle práce. Ty kombinují několik přístupů, aby bylo dosaženo co nejpřesnějších výsledků. Druhá část shrnuje současný pohled odborné literatury na řešenou problematiku. Ten je rozčleněn do tří dílčích celků, přičemž první celek je věnován definici, formování a měření národní image. Druhý celek se zabývá spotřebním chováním, modely spotřebního chování dle tradičního a moderního pojetí i s využitím on-line médií pro ovlivňování zákazníkových postojů. Třetí celek popisuje koncepty konkurenceschopnosti, které jsou v literatuře dostupné. Třetí část práce je výzkumnou částí. Výzkum je prováděn v oblasti zákazníka, výrobců a externích organizací, které se podílejí na zlepšování povědomí tuzemských produktů vinařského průmyslu na domácím trhu. U každé z oblastí jsou v závěru vytyčeny nejdůležitější výsledky, na něž pak navazuje tvorba konceptu konkurenceschopnosti využitelná ve vinařském průmyslu a tvorba modelů fungování komunikace zohledňující specifika trhu s vínem.