2014/2-3
Browse
Recent Submissions
- ItemVI. ročník odborné konference doktorského studia Junior Forensic Science Brno 2014(Akademické nakladatelství CERM, 2014-12) Schüllerová, Barbora; Maxera, Pavel; Adamec, VladimírV prostorách Centra Vysokého učení technického v Brně proběhl dne 23. dubna 2014 již šestý ročník odborné konference doktorského studia Junior Forensic Science Brno 2014 (JuFoS 2014). Konference se zúčastnilo celkem 57 doktorandů z vysokých škol nejen České republiky, ale i ze Slovenské republiky. Posláním každoročně pořádané konference Ústavem soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně, je prezentace prací, poznatků a výsledků, kterých studenti doktorského studia dosáhli. Zároveň umožňuje studentům z účastnických vysokých škol navázat nové kontakty a vytvořit spolupráci. Veškeré příspěvky, které byly na konferenci JuFoS 2014 publikovány a prezentovány, byly recenzovány a vydány v plném znění na CD, které je součástí sborník anotací.
- ItemFyziologické hranice vnímání a rozpoznání rychlosti(Akademické nakladatelství CERM, 2014-12) Sedlák, RobertČlánek pojednává o problematice rozpoznaní rychlosti přijíždějícího vozidla ke křižovatce z pohledu odbočujícího řidiče. V textu je vymezen základní fyziologický problém rozlišení změny polohy objektu v závislosti na vzdálenosti objektu od pozorovatele a v závislosti na poloze stanoviště pozorovatele vzhledem k trajektorii objektu. Z tohoto schématu byly odvozeny matematické vztahy s jejichž využitím je možno zjistit minimální rozpoznatelnou změnu polohy vozidla, kterou je schopen člověk zaregistrovat. Na příkladu čelního a bočního pozorování je ukázán rozdíl v době fixace, která je důležitá pro rozpoznání změny polohy pozorovaného objektu. Ke kvalifikovanému vyhodnocení rychlostní hladiny vozidla pozorovaného čelně ve větších vzdálenostech, by mělo být vozidlo fixováno delší čas než by tomu bylo v případě kratších vzdáleností. Toto teoretické zjištění je podpořeno i praktickým měřením (např. podle Pflegera 0,4 až 0,7 s vs. 2,5 s). U bočního pozorování (příklad, kdy pozorovatel byl 5 m příčně vzhledem k trajektorii vozidla), by z teoretického hlediska měla být doba pozorování v kratších i delších vzdálenostech bez významných odlišností.
- ItemRozhodování znalce při oceňování nemovitých věcí(Akademické nakladatelství CERM, 2014-12) Krejza, ZdeněkTento článek pojednává o informačních zdrojích, které jsou nedílnou součástí podkladů pro rozhodování při ocenění nemovitosti. Na množství informací a znalostech závisí riziko chybného rozhodnutí znalce. Tato závislost byla vyjádřena graficky v Grafu závislosti rizika na znalostech a informacích. Při práci s informacemi se musí znalec neustále rozhodovat, přičemž manažerský způsob rozhodování do značné míry závisí na typu informací a na způsobu zpracování. Dále článek pojednává o rozhodování, které je nedílnou součástí práce znalce při oceňování nemovitostí. Jedná se o kombinaci intuitivního a formalizovaného rozhodování. Rozhodovací model rozdělený do pěti fází spolu s obvyklým způsobem zpracování znaleckého posudku, který lze komplexně popsat v sedmi etapách společně napomáhají k minimalizaci problémů a rizik při rozhodování znalce. Společně garantují správnost a minimalizují možnost zpochybnění výsledku znaleckého úkolu a nejinak je tomu i při oceňování nemovitostí. V závěru tento článek pojednává o třech úrovních rozhodování znalce při oceňování nemovitostí. Každá rozhodovací úroveň má svůj specifický účel. Jedná se o minimalizaci zpochybnění znaleckého posudku, určení správného druhu ceny a zabezpečení správného (obvyklého) postupu zpracování znaleckého posudku. Dále tento článek pojednává o problémech při zpracování znaleckého posudku a o základních pravidlech standardizovaného postupu rozhodování znalce při oceňování nemovitostí, které by měly do značné míry tyto problémy eliminovat. Rozhodování znalce při oceňování nemovitostí bylo zachyceno v rozhodovacím stromu, jehož ukázka je součástí toho článku.
- ItemAnalýza vplyvu aktívnych bezpečnostných prvkov vozidiel na ochranu chodcov pri posudzovaní dopravných nehôd(Akademické nakladatelství CERM, 2014-12) Vertaľ, Peter; Vémola, Aleš; Semela, MarekZvýšiť pravdepodobnosť zabráneniu dopravnej nehody inštaláciou autonómnych systémov do vozidla je dnešným trendom v oblasti aktívnej bezpečnosti vozidiel so zameraním na bezpečnosť chodcov. Cieľom výrobcov je zabezpečiť maximálnu spoľahlivosť systému a jednotlivých senzorov, ktoré sa podieľajú na vyhodnocovaní potenciálnej kritickej situácie. Článok je zameraný na vyhodnotenie vplyvu aktívnych bezpečnostných systémov vozidiel na súdnoznalecké vyjadrenie. Štúdia je zameraná na aktiváciu systému od spoločnosti Volvo pri navodení reálnych dopravných situácií na základe dopravných nehôd, ktoré sa odohrali v mestskej premávke do rýchlosti 60 km/h.
- ItemZměny předpisů pro oceňování nemovitých věcí od 1. 10. 2014(Akademické nakladatelství CERM, 2014-12) Bradáč, Albert; Scholzová, VlastaV článku jsou uvedeny změny oceňování nemovitostí, které přináší novela č. 199/2013 Sb. oceňovací vyhlášky č. 441/2013 Sb.