HLAVÁČ, P. Studie vektorování točivého momentu vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Míša, Jiří

Práce se zabývá rozsáhlým tématem dynamiky vozidla v podélném i příčném směru a možnosti využití rozložení podélných sil v kontaktu pneumatiky s vozovkou na hnané nápravě. Práce má jednotlivé kapitoly rozumně i chronologicky seřazeny a udává tak systematické proniknutí do problematiky. V první části autor popisuje koncepci pohonného ústrojí vozidel, jejich výhody a nevýhody. Následně je zde obsažena poměrně rozsáhlá kapitola zabývající se funkcí diferenciálů, které v případě pozdějšího porozumění vektorování točivého momentu jsou nezbytným základem. Další kapitoly jsou věnovány už silovému rozložení pro podélnou i příčnou dynamiku a ze samotného popisu lze odvíjet, že autor dané problematice věnoval výraznou péči a čas pro porozumění. V závěru jsou popsány možnosti využití kontroly trakce pro vozidla s elektrickým pohonem a možnosti realizace, tedy využití softwarů a senzoriky. Student přistupoval k vypracování práce se svědomitostí a samostatností. Zájem studenta k tématu dynamiky vozidel se odráží od podrobného popisu funkcí diferenciálů, silového působení na vozidlo během jízdy a faktory, které mohou ovlivnit jeho chování. Po formální stránce kvalitu práce neovlivnili výrazné gramatické chyby a stylisticky i graficky je práce na dobré úrovni.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Fojtášek, Jan

Práce pana Hlaváče se zabývá rozdělením točivého momentu mezi jednotlivá kola vozidla. Autor popisuje problematiku poměrně komplexně od hnacích ústrojí přes dynamiku vozidel po způsoby dělení točivého momentu, čemuž odpovídá i rozsah, který je v kontextu bakalářských prací nadprůměrný. Jednotlivá témata jsou podrobně popsána se zaměřením na informace, které autor považoval u daného tématu za důležité. Vzhledem k tomu, že se jedná o bakalářskou práci a student neabsolvoval výuku odborných předmětů na ÚADI, lze tolerovat některá zavádějící tvrzení či neodbornou terminologii. Zřejmě z důvodu rozsahu celého tématu je také zcela pominuta problematika kontrolních algoritmů řízení rozdělení točivého momentu. Práce také obsahuje řadu formálních nedostatků jako jsou například formulace v první osobě, což je nevhodné pro tento typ práce, chybějící odkazy na literaturu, které se ztratili patrně při exportu textu, chybějící popis proměnných v rovnicích a nejednotný font v seznamu použitých informačních zdrojů. Práce však splňuje všechny cíle vytyčené v zadání a může být doporučena k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 131850