KYLAR, J. Koncepce vozidel SxS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Bakalářská práce pana Kylara je zaměřena do segmentu vozidel SxS (rozvíjející se trh malých terénních vozidel), cílem je analyzovat různé koncepce těchto vozidel (provedení náprav a systému pohonu). První část práce je rešeršního charakteru a pojednává obecně o nápravách a hnacím ústrojí vozidel daného segmentu. Každá část obsahuje konkrétní řešení základních představitelů (výrobců) v dané kategorii. Následuje vlastní koncepční návrh vozidla. Tento zahrnuje konstrukci rámu, volbu systému pohonu včetně odhadu jízdních odporů. Poté je řešeno zjednodušeně zavěšení vozidla. Pan Kylar přistupoval k řešení své bakalářské práce svědomitě a dostatečně samostatně. Na konzultace s vedoucím byl vždy dobře připraven. Na práci lze ocenit přehledně zpracovanou rešeršní část, která je dobře vyvážená z hlediska rozsahu a poskytnutých informací a přináší dobrý přehled v dané oblasti. Bohužel některé formulace pochází ze zdrojů s nižší technickou úrovní. Samotný koncept působí v některých věcech až příliš zjednodušeně a s některými nedostatky (příliš vysoko posazený motor s problematickým přenosem hnacího momentu na kola, nevhodná kinematika zavěšení apod.). Je však třeba uvážit, že se jedná jen o hrubý koncept, jinak by celá řada věcí by musela být řešena jinak, což student v práci sám uvádí. Zároveň je třeba uvážit, že to pro autora bylo první větší seznámení se s vozidlovou technikou a cílem nebylo vyvinout v rámci práce vůz připravený pro reálnou stavbu. Celou bakalářskou práci tak považuji za dobře zpracovanou a student prokázal schopnost přenést teoretické poznatky získané v rámci studia do reálného řešení vozidlové techniky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | |||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Bakalářská práce se skládá ze dvou základních částí, první z nich obsahuje poměrně široký přehled konstrukčních řešení základních komponent malých čtyřkolových terénních vozidel. Vyskytuje se zde až příliš mnoho nepřesností, zejména v popisu vlivu geometrie kol a diferenciálů na jízdní vlastnosti. Možnou příčinou těchto nepřesných informací je užití nevhodné literatury pro dané kapitoly. Druhou část tvoří koncepční návrh vlastního terénního vozidla. Pozitivně lze hodnotit, že vlastní návrh vychází i z několika výpočtu, nicméně volba vstupních parametrů pro výpočtové vztahy je leckdy sporná. Nepatřičně působí i některá konstrukční řešení, například spojování ramen zavěšení kol k rámu pouze pomocí čepů. Z celkového pohledu student splnil všechny cíle stanovené v zadání, úroveň zpracování většiny práce je spíše uspokojivá. Grafické zpracování patří mezi přednosti práce, naopak stylistická úprava se řadí mezi nedostatky, jelikož se hojně vyskytuje činný rod, neodborné termíny, opakující se věty či tvrzení. I přes zmíněné výtky je nutno vyzdvihnut, že student dokázal zpracovat jak nemalý rešeršní přehled vozidel dané kategorie, tak vytvořit vlastní návrh celého vozidla na základě získaných poznatků.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | |||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | |||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 132281