SZYMANIK, M. Energeticky efektivní řízení pohonů se synchronními motory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Václavek, Pavel

Předložená bakalářská práce dobře prezentuje modelování a minimalizace ztrát v pohonu s PMSM. Technická zpráva má celkově přiměřený rozsah a skladbu, v některých částech je však značně strohá, v případě obecných informací o stávajícím stavy pak místy naopak zbytečně popisná. Navíc zpráva nedokumentuje zcela všechny práce realizované studentem. Srovnání algoritmů a jejich vlastností je provedeno jen poměrně zběžně. Po formální stránce je práce dobře členěna, nicméně její jazyková úroveň není dobrá a ukazuje, že byla zpracována poněkud ve spěchu. Student přijatelně pracuje s literaturou. Dílčím problémem je pak styl uvádění literatury, kde lze spatřit např. nejednotnost v uvádění jmen autorů. Za přínos práce považuji ověření dopadu minimalizace ztrát v železe a realizaci dvou algoritmů. Bohužel srovnání není zcela vyčerpávající, a navíc i simulace přiložené k práci nedovolují plně ověřit funkčnost implementace zvažovaných algoritmů. Je škoda, že jak technická zpráva, tak i její příloha nepokrývá kompletně všechny práce realizované studentem. Student využíval přiměřeně konzultací. Drobným problémem byla skutečnost, že v rámci zpracování předchozího semestrálního projektu vykazoval velmi nízkou aktivitu. V důsledku toho nebylo při zpracování bakalářské práce téměř na co navazovat, což znamenalo větší objem prací, které musely být realizovány v relativně krátkém čase v posledním semestru. Rovněž postup prací při zpracování bakalářské práce byl poměrně pomalý, což vedlo k nahromadění aktivit v samotném závěru. Výsledný spěch se pak projevil na výše uvedených nedostatcích. Celkově student prokázal schopnosti řešit technické úlohy a práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
D
Body
65

Posudek oponenta

Kozubík, Michal

Téma bakalářské práce pana Szymanika „Energeticky efektivní řízení pohonů se synchronními motory“ považuji za náročné a jako takové vyžadující velké množství odvedené práce. Předložený text tomu dle mého příliš neodpovídá. Bakalářská práce má rozsah 32 stran rozdělených do 10 kapitol, včetně kapitoly úvodní a závěru. Umístění některých částí není příliš logické – odvození modelu PMSM včetně ztrát předchází analýze a modelování ztrát. Text také obsahuje pasáže, které mají funkci čistě výplňovou a nejsou pro práci nijak podstatné. Například celý popis modelu motoru ve statorových souřadnicích, když je v celé práci použit model v souřadnicích rotorových. V práci je znatelný pokus vyvarovat se pravopisných chyb. Student má však problémy s gramatikou a sklony k tvorbě rozsáhlých souvětí, v nichž se ztrácí myšlenka. Některé odkazy na rovnice jsou chybné. V rovnicích student mění značení veličin, například přímá složka proudu je značena id, isd, iod, případně napětí je někde značeno jako u a někde jako v. Popis některých symbolů není uveden vůbec. Z hlediska formálního lze také hodnotit seznam literatury, který sestává ze 17 položek a je převážně tvořen z článků a závěrečných prací. Student se však nedrží jednotného stylu, například u jmen autorů. Zadání práce sestávalo z pěti bodů, přičemž každý z nich by se dal považovat za částečně splněný. Ne však úplně, například postrádám modelování ztrát mechanických. V praktickém výstupu postrádám možnost simulace s On-line minimalizací ztrát. Předložené porovnání metod je velmi špatně vypracované. V popisu experimentu například chybí hodnota zátěžného momentu. Grafy proudů se špatně porovnávají, jelikož je každý na zvláštním obrázku. Chybí průběhy akčních zásahů (napětí) a postrádám popis, jak byla získána porovnávaná účinnost. Srovnání jednotlivých metod s metodou LMA není provedeno za stejných podmínek a výsledný průběh proudu působí spíše jako požadavek, než jako naměřený průběh. Jelikož text spíše připomíná špatně vypracovaný semestrální projekt a ne bakalářskou práci, nemohu jej doporučit k obhajobě a navrhuji hodnocení F – 45 bodů.

Navrhovaná známka
F
Body
45

Otázky

eVSKP id 142701