STRAKA, V. Regulace podélné dynamiky vozidla pro systém jízdy v automatizovaném konvoji [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Fojtášek, Jan

Tato práce se zabývá návrhem metody pro testování algoritmů pro jízdu v automatizovaném konvoji. V rešeršní části autor popisuje především vývojové testovací projekty, které v této oblasti probíhali či probíhají a softwarové nástroje na testování pokročilých asistentů. V praktické části je pak podrobně rozebrána tvorba samotného modelu automatizovaného konvoje v prostředí MATLAB/Simulink. Práce je prakticky zaměřená, obsahuje detaily sestavení modelu a může sloužit jako návod pro další vývojové projekty v této oblasti. Po formální stránce se autor však dopustil několika chyb jako například použití populární formy, kdy je poměrně často text psán v první osobě a je doplněn pouze ilustračními obrázky namísto popisných schémat, grafů apod. Práce také obsahuje řadu zavádějících tvrzení a počeštěné výrazy namísto vysvětlení či překladu původního anglického výrazu. V některých pasážích je také patrné, že práce vznikala poměrně narychlo a autor neměl dostatek času vyvodit patřičné závěry a navrhnout řešení problémů. Odpovídá tomu taky množství konzultací, kdy student odkládal většinu práce až na poslední chvíli. Hlavní cíle zadání však byly splněny a popsaná metodika s praktickými zkušenostmi může dále posloužit jako důležitý podklad pro tvorbu podobných systémů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu D
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Míša, Jiří

Diplomovou práci pana Václava Straky zahrnující 66 stran lze rozdělit na část teoretickou čítající celkem 15 stran a část praktickou, která zahrnuje vlastní řešení dané problematiky a obsahuje 34 stran. Práce se zabývá návrhem adaptivního algoritmu řízení, pro jízdu nákladních vozidel v automatizovaném konvoji. Autor práce rozumně rozdělil jednotlivé kapitoly a dílčí úkoly, jenž bylo nutné splnit. Teoretická část obsahuje základní informace dnes používaných a testovaných systémů u jednotlivých výrobců, nicméně pouze okrajově. Škoda, že teoretická část neobsahuje podrobnější popis systémů regulace, například rychlosti nebo brzdění, s využitím odborných článků. Na konečné kvalitě zpracování diplomové práce je patrný vliv nedostatku času. Příkladem mohou být uvedené grafy bez popisů os a jiné formální náležitosti jako jsou nevhodné počeštěné výrazy, nebo větší množství použitých ilustračních obrázků. Autor se správně rozhodl pro řešení problematiky na konkrétním modelu, který má za úkol udržování rychlosti a vzdálenosti na základě určujícího vedoucího konvoje. Díky tomu bylo možné se více soustředit na podstatu regulace a optimalizaci za cílem dosáhnout požadovaného komfortu, stability provozu, případně ekonomiky jízdy. Autor podrobně popisuje jednotlivá nastavení simulací v používaných programech, nicméně konečné optimalizaci regulace nebylo věnováno tolik času a prostoru. Závěrem jsou sice získáné výsledky ze simulací, ale pouze ve stručné podobě. Hlavní cíle práce byly však splněny, a proto práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry E
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 149750