ZIMA, M. CFD analýza tvorby námrazy na letounu kategorie commuter [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Popela, Robert

Student zpracoval problém zadaný průmyslovým partnerem navazující na reálně řešený proces při certifikaci reálného letounu. Student se při řešení problému musel seznámit s fyzikálními principy jevu tvorby námrazy a rovněž specifickými výpočetními nástroji založenými na CFD software prostředcích. Ke zpracování přistoupil systematicky a dosažené výsledky racionálně interpretoval. Zadavatel výsledky hodnotí jako velmi přínosné. Student zpracoval průmyslové zadání a prokázal schopnost samostatně jej řešit. Práci hodnotím jako vynikající.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Navrátil, Jan

Diplomant, Bc. Martin Zima, vypracoval práci, ve které se zabývá numerickou simulací tvorby námrazy na letounu L 410 NG vybaveném pneumatickým odledňovacím systémem. V úvodní části práce student uvádí čtenáře do fyzikální podstaty tvorby námrazy na letounu. Následuje popis letounu, pro který byla simulace a zhodnocení tvorby námrazy provedeno. Dále jsou popsány požadavky příslušných předpisů. V další kapitole jsou definovány letové případy, je stanovena námrazová obálka a meteorologické případy, pro které bude analýza tvorby námrazy provedena. Dále se student zabývá kalibraci použitých výpočetních nástrojů simulujících konkrétní fyzikální děj. Výsledky výpočtů jsou srovnány s adekvátními experimentálními daty a vždy bylo nalezeno vhodné nastavení konkrétního řešiče. Závěrečná část práce je věnována analýze tvorby námrazy na daném letounu. Analýza byla provedena pro dva vybrané řezy křídla, oba jsou umístěny v oblasti křidélka. Student provedl výpočet pro celkem šedesát osm případů. Detailní analýzou výsledků pak identifikoval kritický případ a pro ten provedl zhodnocení vlivu námrazy na aerodynamické charakteristiky daného řezu a také její vliv na řiditelnost letounu. V závěru práce student shrnul dosažené výsledky a došel ke zhodnocení, že stávající systém odledňování je plně dostačující a není nutné provádět jeho konstrukční úpravy. Z technického hlediska je práce na vysoké úrovni. Metody použité v práci jsou adekvátní danému problému. Problém je velmi dobře popsán, práce je strukturována logicky a výsledky jsou popsány srozumitelně. Malou výtku mám k nešťastné formulaci použité v teoretické části a tou je „konvektivní charakter proudění“. Z hlediska pravopisu a stylistiky musím vytknout nevhodné použití zkratky V&V (verifikace a validace). Myslím si, že nebylo nutné toto slovní spojení zkracovat zejména v nadpisech kapitol, navíc s použitím anglického znaku. Vytknul bych také skutečnost, že literární zdroje uvedené v práci nebyly v plném rozsahu citovány v textu práce. Diplomovou práci studenta Bc. Martina Zimy doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 117607