ZIMA, M. CFD analýza tvorby námrazy na letounu kategorie commuter [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Student zpracoval problém zadaný průmyslovým partnerem navazující na reálně řešený proces při certifikaci reálného letounu. Student se při řešení problému musel seznámit s fyzikálními principy jevu tvorby námrazy a rovněž specifickými výpočetními nástroji založenými na CFD software prostředcích. Ke zpracování přistoupil systematicky a dosažené výsledky racionálně interpretoval. Zadavatel výsledky hodnotí jako velmi přínosné. Student zpracoval průmyslové zadání a prokázal schopnost samostatně jej řešit. Práci hodnotím jako vynikající.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomant, Bc. Martin Zima, vypracoval práci, ve které se zabývá numerickou simulací tvorby námrazy na letounu L 410 NG vybaveném pneumatickým odledňovacím systémem. V úvodní části práce student uvádí čtenáře do fyzikální podstaty tvorby námrazy na letounu. Následuje popis letounu, pro který byla simulace a zhodnocení tvorby námrazy provedeno. Dále jsou popsány požadavky příslušných předpisů. V další kapitole jsou definovány letové případy, je stanovena námrazová obálka a meteorologické případy, pro které bude analýza tvorby námrazy provedena. Dále se student zabývá kalibraci použitých výpočetních nástrojů simulujících konkrétní fyzikální děj. Výsledky výpočtů jsou srovnány s adekvátními experimentálními daty a vždy bylo nalezeno vhodné nastavení konkrétního řešiče. Závěrečná část práce je věnována analýze tvorby námrazy na daném letounu. Analýza byla provedena pro dva vybrané řezy křídla, oba jsou umístěny v oblasti křidélka. Student provedl výpočet pro celkem šedesát osm případů. Detailní analýzou výsledků pak identifikoval kritický případ a pro ten provedl zhodnocení vlivu námrazy na aerodynamické charakteristiky daného řezu a také její vliv na řiditelnost letounu. V závěru práce student shrnul dosažené výsledky a došel ke zhodnocení, že stávající systém odledňování je plně dostačující a není nutné provádět jeho konstrukční úpravy. Z technického hlediska je práce na vysoké úrovni. Metody použité v práci jsou adekvátní danému problému. Problém je velmi dobře popsán, práce je strukturována logicky a výsledky jsou popsány srozumitelně. Malou výtku mám k nešťastné formulaci použité v teoretické části a tou je „konvektivní charakter proudění“. Z hlediska pravopisu a stylistiky musím vytknout nevhodné použití zkratky V&V (verifikace a validace). Myslím si, že nebylo nutné toto slovní spojení zkracovat zejména v nadpisech kapitol, navíc s použitím anglického znaku. Vytknul bych také skutečnost, že literární zdroje uvedené v práci nebyly v plném rozsahu citovány v textu práce. Diplomovou práci studenta Bc. Martina Zimy doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 117607