ČERNÍK, V. Větrání budov řízené na základě koncentrace škodlivin ve vzduchu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Charvát, Pavel

Při vypracování bakalářské práce projevil student značnou míru samostatnosti a to jak při vyhledávání literárních zdrojů tak při ukázkové simulaci zaměřené na koncentraci oxidu uhličitého ve školní třídě. Aby mohl student simulaci provést, musel samostatně nastudovat použití simulačního nástroje CONTAM. Bakalářskou práci student zpracovával v průběhu celého roku a svůj postup pravidelně konzultoval s vedoucím práce. Je třeba ocenit, že student samostatně navrhl modelový scénář a provedl potřebné simulace.

Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Kolbábek, Antonín

Práce pojednává o nuceném větrání budov, jež je řízeno na základě koncentrace škodliviny v prostoru. Uvedeny jsou nejčastěji se vyskytující škodliviny a jejich rozdělní dle působení na lidský organismus. Následně je stručně popsán účel a rozdělení větrání. V další kapitole jsou vyjmenovány snímače, jimiž se měří koncentrace dané škodliviny. Je zde rozebrán též způsob řízení nuceného větrání. Poslední kapitola se věnuje simulaci větrání školní třídy v programu CONTAM. Student si zvolil týdenní profil obsazenosti dané místnosti (přítomnost osob ve třídě). Řešeny jsou dvě varianty řízení, a to: a) dle přednastaveného programu; b) dle snímání koncentrace CO2. V poslední variantě je též porovnáno několik případů nastavení koncentrací, při níž dochází k zapínání, resp. vypínání chodu ventilátoru. K práci mám následující připomínky: - Některé pasáže práce jsou hůře čitelné, resp. je nejasné co chtěl autor čtenáři sdělit. Úvod např. zmiňuje nízkoenergetické a pasivní domy, kde student píše (str. 11): „Nevýhodou však je, že pro kvalitní izolaci je nutné omezit výměnu vzduchu s okolím.“ Kvalita izolace ovšem s větráním vůbec nesouvisí. Dále věta na str. 14: „Neznečištěný vzduch je svými parametry ideální, neboť se v průběhu evoluce příliš neměnil.“ Evoluce se ale vztahuje pouze k živým organismům. - Je také použito formulací, jež by se v technickém textu neměly vyskytovat, viz str. 13: „Bilančně námi spotřebovaný kyslík pochází z rostlin, které sníme, případně z rostlin, které sežrali námi snědení živočichové.“, apod. - V seznamu použité literatury není uvedena žádná tištěná recenzovaná publikace (viz seznam literatury uvedený v zadání BP). Použitím recenzovaných zdrojů by práce měla větší odbornou i jazykovou úroveň. - V textu nejsou odkazy na jednotlivé obrázky a vzorce. - Chybí citace v jednotlivých kapitolách; pokud je uvedena, tak pouze na konci odstavce (tj. nesprávně). - Kapitola 2 by mohla být doplněna o podkapitolu „Hybridní větrání“, příp. by neuškodilo více rozepsat kap. 2.3 Nucené větrání. - Dle studie: „Nucené větrání s možností rekuperace odpadního tepla v objektech pro vzdělávání“ – zpracované Centrem pasivního domu – jsou doporučené hodnoty pro vnitřní prostředí (1000 až 1500 ppm) běžně překračovány ve více jak 1/3 učeben. V zimním období bývá i u nových budov (s těsnými okny), při nesprávném větrání, koncentrace CO2 vyšší jak 2000 ppm. Z toho vyplívá, že zvolený průtok 879 m3/h (obr. 14, str. 35) zcela postačuje pro udržení dobré kvality vnitřního mikroklimatu ve třídě – nárazové obsazení třídy je v průběhu roku zanedbatelné. - Obrázek 17 (kap. 5.3) bych proto rozšířil o více variant okrajových podmínek spínání větrání; např. 600–1200 ppm, 800–1500 ppm nebo 1000–1500 ppm. - Dále by bylo vhodné, pro jednotlivé varianty řízení na základě CO2, uvést množství přiváděného vzduchu na osobu (m3/h/os), jako je tomu v kap. 5.2. - Bylo by dobré více okomentovat výsledky vyšlé ze simulace. Výše uvedené nedostatky jsou spíše formálního charakteru a jsou pro studenta vodítkem pro psaní dalších odborných prací, zejména pak diplomové práce. Všechny vytyčené cíle bakalářské práce byly splněny, proto ji doporučuji k obhajobě před komisí.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 37127