ORSÁG, B. Aerodynamické úpravy malého sportovního letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Vynikající práce v rámci bakalářského studia s reálnou aplikací, výrobou prototypů a ověřením na konkrétním letounu. Student samostatně analyzoval možné zdroje odporu, navrhl možné úpravy a vyhodnotil experimentálně jejich efekt. Většina bude uplaněna výrobbcem na sériových stojích. Student pracoval systematicky a rovnoměrně, jasně interpretoval výsledky. Při zpracování byl zcela samostatný a spolupracoval na práci s průmyslovým podnikem. Práci hodnotím jako vynikající.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Prakticky zaměřená bakalářská práce studenta Borise Orsága se zabývá možnostmi snížení odporu letounu VIPER SD4. Práce je napsána ve slovenském jazyce. První část práce je věnována představení letounu Viper SD4, v další části následuje teoretický úvod do aerodynamiky. Další část práce už je zasvěcena analýze letounu, identifikace zdrojů odporu a úpravám jednotlivých částí. V závěru je přínos modifikací letounu demonstrován na základě výsledků z letových zkoušek. Jedná se o velmi zdařilou praktickou práci, jejíž přínosem je několik úprav letounu, které by měly snižovat odpor letounu nebo alespoň vylešit design. Přesto že se jedná o velmi dobrou práci, mám k ní několik připomínek. - ačkoliv to může znít divně, myšlenka v úvodu, že snížení spotřeby udělá letoun přijatelnější k životnímu prostředí nemusí mýt zcela správná. Redukce spotřeby paliva sníží provozní náklady letounu a emise vztažené na hodinu letu. Ano, to je pravda. Realita může být ale taková, že snížení nákladů povede ke zvýšení provozu a to až do té míry, že celkové emise letounu stoupnou. Pokud by se navržená úprava dostala do sériové výroby, může se projevit zvýšeným prodejem, což vede k ekonomickým ziskům s negativním dopadem na životní prostředí. - teoretický úvod do aerodynamiky je trochu nekonzistentní, zachází do zbytečně širokého rozsahu, naopak ve zkoumané oblasti chybí zmínka např. o indukovaném odporu (kapitola 2.6.2.). - tvrzení, že turbulentní mezní vrstva má menší odpor než laminární je nesprávné. Pokud vychází lépe turbulentní proudění, pak je to dáno menším úplavem v určitých režimech letu (rovněž kapitola 2.6.2.). - vyhodnocení vlivu úprav na změnu rychlosti (kapitola 4) je sice zpracováno přehledně, ale naprosto chybí statistické vyhodnocení. Vypadá to, že jediná úprava, která měla významný vliv je úprava sání do motoru. Lze očekávat, že vliv dalších úprav je menší než přesnost měření, což by se dalo prokázat jednoduchým statistickým testem. Přes tyto výtky je práce zpracována velmi dobře, splnila zadání a proto ji hodnotím velmi dobře/A a doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 132392