ACHBERGER, Š. Antibakteriální úprava povrchu biokeramických materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Student během práce splnil svým rozsahem zadání v očekávaném rozsahu a v experimentální pracoval nad rámec očekávání. Zpracování teoretické části není rozsáhlé, ale směřuje přímo k cíli a neobsahuje zbytečné obecné formulace. Literární rešerše obsahuje vše podstatné, ale bohužel „minul“ některé užitečné články z literatury týkající se fázové transformace za hydrotermálních podmínek. Student pracoval samostatně v laboratoři, byl schopen výsledky vyhodnotit, vést samostatnou diskuzi a vyvodit závěry. Student je schopen odborné argumentace, která není obvyklá pro studenta bakalářského programu. Celkově odvedenou práci a přístup studenta hodnotím jako výborný.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Cílem bakalářské práce Šimona Achbergera s názvem Antibakteriální úprava povrchů biokeramických materiálů je zpracování literární rešerše na téma antibakteriální úpravy keramických povrchů a dále experimentální příprava antibakteriálních povrchů a jejich charakterizace. Práce má 47 stran a je tvořena rešeršní a experimentální částí, které jsou podloženy 24 literárními odkazy. Rešeršní část zahrnuje popis biokeramických materiálů z pohledu jejich využití, interakce s organismem a také jejich konkrétní aplikace. Dále je rešerše věnována souhrnu dostupných informací o definici antibakteriálních povlaků, jejich přípravě a testování. Na základě shrnutých informací byly definovány rozměry tyčinkovitých útvarů s možným baktericidním účinkem a definován záměr jejich přípravy v experimentální části. Tato část je sepsána poměrně přehledně, nicméně je zde patrná nepečlivá práce studenta s literaturou. Jsou zde uvedeny převzaté faktické informace nepřesně, nesprávně nebo nesmyslně, např.: -„...biokeramika se dělí podle způsobu interakce na bionertní, vstřebatelnou, bioaktivní a porézní.“ -„ …změna z kubické na tetragonální mřížku je doprovázena značnou změnou objemu…“ -„….keramika na bázi kovových slitin.“ -„….vlastností vápenatých fosforečnanů je jejich sklon k porozitě…“ -„…vyšší resorpci než čistý beta-TCP má kompozit s poměrem beta-TCP/HAP 27/25.“ -„…z biokeramiky se dají vyrábět…. umělé chlopně.“ Kromě uvedeného student v této části nedodržoval uvádění odkazu na obrázky v textu. V experimentální části jsou popsány materiály a metody použité v experimentech a dále výsledky experimentů, a separátně jejich diskuse. Experimentální část popisuje přípravu hydroxyapatitových prášků a keramických těles z hydroxyapatitu různými tvarovacími metodami a případně slinováním, a jejich povrchové úpravy za hydrotermálních podmínek. Byly specifikovány fázové a morfologické změny připravených vzorků v závislosti na reakčních podmínkách hydrotermálního zpracování (pH a čas) a vyhodnoceny optimální podmínky pro vznik tyčinkovitého charakteru povrchu, který je perspektivní jako antibakteriální ochrana povrchu. Byly také navrženy další kroky rozšíření experimentů pro další optimalizaci morfologie vzniklých útvarů s ohledem na jejich baktericidní funkčnost. Některé informace uvedené v experimentální části vzbuzují nejasnost a jsou dále předmětem otázek oponenta. Uvedené nedostatky však nesnižují vědeckou úroveň záměru a samotné experimentální práce, která je založena na aktuálních směrech výzkumu biokeramických materiálů. Shromážděné výsledky jasně ukazují na splnění cíle a práci hodnotím stupněm B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 139868