DOBEŠOVÁ, V. Centrum volného času a integrace v Hranicích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2011.
Hodnocení mohu uvést nelogickou rovnicí 1+1=3, která ale vyjadřuje logiku postupu práce v týmu, který tvoří dvě autorky Gabriela Blažková a Veronika Dobešová. Obě společnou prací s využitím synergie splnily obecně vytyčený cíl v zadání a přesáhly rámec běžné závěrečné práce magisterského studia. Obsahem i formou je výsledná diplomová práce ukázkou systematického postupu, racionálního uvažování a efektivního využívání času, navíc s prokazatelným přesahem do jiných disciplin. Presentovaná práce je kreativní nejenom svým obsahem, ale také formální úpravou a srozumitelnou a názornou logikou vyjadřující celkovou strategii i jednotlivé taktické kroky vedoucí k realizaci záměru. Návrh urbanisticko-architektonické studie využitím území bývalého jímacího území s budovou úpravny vody na nábřeží řeky Bečvy v Hranicích Centrem volného času a integrace v Hranicích je příkladem, jak proměnit místo s mnohými nevýhodami na místo positivní, navíc s humánním posláním. Presentované architektonické řešení vybrané varianty A stavebního programu centra jenom podtrhuje komplexnost celého konceptu ale také individuální schopnost kreativně vyjádřit detail řešení. Otázky a náměty k obhajobě: Při obhajobě individuálně vysvětlete, že v ojedinělých případech platí i zdánlivě nelogická rovnice 2-1=2
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Systematičnost, pracovitost, samostatnost, píle a kreativita |
Na kvalitě odevzdané diplomové práce je vidět, že se diplomantka této složité problematice důkladně věnovala již v přípravném projektu – ve spolupráci se svou kolegyní. Ochota „nastudovat“ i velmi specifickou problematiku do té míry, aby se architekt dokázal vcítit do budoucího uživatele, je předpokladem nejenom pracovního úspěchu, ale i životní moudrosti. Věřím, že autorka této diplomové práce bude ve své praxi tuto zásadu úspěšně rozvíjet.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Požadovaná proměna dosud technicky využívaného území v záplavové zóně na veřejně přístupný areál pro integraci mentálně postižených osob s většinovou společností je úkol vyžadující od prvního kroku komplexní myšlení. Limitujícím východiskem urbanistického řešení jsou terénní úpravy areálu řešící ekologickým způsobem jeho protipovodňovou ochranu, které byly navrženy na základě důkladné analýzy. Nový reliéf terénu ovlivňuje možné situování samotné budovy centra, rozmístění venkovních aktivit a také návrh zeleně, strukturu pěších cest a napojení areálu na okolí. | |
Architektonické řešení | A | Prostorová kompozice objektu (i výška jednotlivých částí) zřetelně odráží odlišnou vnitřní funkci jednotlivých vnitřních částí. Díky tomuto členění má celá stavba i přes svůj poměrně velký rozsah příjemné „fraktální“ měřítko. Také barva a struktura „obkladu“ fasád přispívá k souladu nového objektu s přírodním charakterem okolí. | |
Provozní řešení | A | Záměr autorky vytvořit v centru „místo k setkávání“ je naplněn tím, že hlavní aktivity jsou umístěny ve čtyřech boxech v rozích půdorysu, zatímco dva společné servisní boxy jsou uprostřed dispozice. Propojující vnitřní veřejné prostory tak nabízejí možnost přirozené interakce mezi klienty, návštěvníky a zaměstnanci centra. Sympatická je také pozornost věnovaná otevření interiéru objektu výhledy do zeleně a k řece, dokumentovaná podrobnými schématy. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Konstrukční systém přízemních objektů je v souladu s požadavky na stavby v záplavových oblastech, autorka klade důraz na ekologické a ekonomické vlastnosti navržených konstrukcí, materiálů a použitých technologií s cílem optimální termoregulace budovy (t,j, vytápění, větrání, stínění, hospodaření s vodou atd.). | |
Formální úroveň | A | Obsahové kvalitě diplomové práce odpovídá i její výborná grafická a textová úroveň. Z přiložených grafů a tabulek je zřejmé, že se autorka v dané problematice dobře orientuje. Nad rámec obvyklých kapitol je součástí dokumentace informační skládačka, která představuje první krok v „Public Relation“ projektu. Tato oblast se u nás bohužel stále poněkud zanedbává, ačkoliv právě komunikace s veřejností již v koncepční fázi projektu může zvýšit kvalitu řešení i šanci na veřejnou podporu jeho realizace. |
eVSKP id 38885