CHOVANČÍK, R. Slovácké divadlo I. [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2018.
1-Urbanistické řešení V současné době je na náměstí malá scéna Slováckého divadla, budova z venku pěkná ale velmi neoblíbená samotnými divadelníky. Pokus o projekt na přestabu na plnohodnotnou divadelní budou proběhl už koncem 80 let 20 stol. Diplomová práce doplňuje tento záměr o návrh parkovacího domu v blízkém okolí. Tento úmysl byl pochvalně hodnocen dopravním specialistou. Pro umístění divadla na náměstí hovoří jeho městotvotný význam a blízkost s jeho současným stanovištěm. 2-Architektonické řešení Kladně hodnotím inspiraci současnou budovou, která je ve výsledku opravdu jen geometricky vyjádřenou atmosférou, než citací konkrétních prvků. Velká pozornost byla věnována zadnímu traktu. Venkovní výraz je v souladu s vnitřním uspořádáním, výsledek považuji za citlivý. Lze si ale jistě představit , že by řešení prospěla určitá dávka výstřednosti a propracovanější úvaha o interiéru. 3-Provozní řešení Provoz je okleštěný na nezbytné minimum, při zachování potřebných standardů, vychází z příkladů, které dokazují, že takové řešení je možné, např Reduta v Brně nebo Divadlo Na zádbradlí v Praze. 4-Technicko-konstrukční řešení Z konstrukčního hlediska v sobě návrh neskrývá žádná nemilá překvapení. 5-Formální úroveň Prezentace je v souladu s architektonickým řešením. Bylo by žádoucí lépe a více předvést vnitřní prostory. Verbální a teoretické zdůvodnění pohnutek autora se mi nezdá dostatečné.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | 94 | Práce Radka Chovančíka postupovala bez velkých zvratů a efektů, zato vytrvale a soustředěně. Je schopen udělat velkou změnu v dispozici a provozním uspořádání, aniž by opustil zvolenou architektonickou koncepci. Má cit pro architektonickou formu a atmosféru prostředí, velmi dlouho promýšlí zdánlivě maličkosti, aby je nakonec vyřešil nenápadně, jeho pojetí architektury považuji za, v dobrém slova smyslu, ambientní. |
Práce autora dokládá schoponost klást si otázky a zároveň na ně odpovídat. Architektonická praxe tyto odpovědi zpřesní do jasnějšího autorského výrazu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Vědomé umístění objektu divadla do historického jádra a na něm nezávislé umístění budovy parkovacího domu v blízkosti autobusového nádraží vnímám pozitivně. Oba objekty mohou fungovat nezávisle na sobě. Nevzniká celek vymykající se měřítkem i nárazovou dobou využití. Novostavba divadla své okolí mírně převyšuje, jaká jiná instituce, než kulturní, může mít takové privilegium. I utilitární stavba, jakou by mohl parkovací dům být se s návazností na existující parkovací stání a existující polyfunkční dům stává v pravém slova smyslu městským domem. | |
Architektonické řešení | C | Tenká hranice mezi abstraktní nadčasovou architekturou a nedotaženou kompozicí s nejasnou typografií. Nejslabší stránka návrhu. K uvěření minimalistické fasády chybí dotažení detailu a jeho vykreslení. Je otázka funkčnosti jižní prosklené fasády divadla. | |
Provozní řešení | A | Spojená nádoba s architektonickým řešením. Doložené provozní chéma dokládá porozumění autora současným typologiím divadel, jejich provozních problémech a poučení se z nich. Za zmínku stojí pamatování na dostatečně kapacitní nákladní výtahy i na ně navazující chodby. Určité mezery vidím v nejistě umístěných prostorech galerijních prostorů nevyužívajících světelných podmínek vyššího patra. Je otázka, zda by divadlo nemohlo být i s ohledem na umístění kavárny více propojené s náměstím. Takovéto prostory by jistě našly své uplatnění. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Zvolené konstrukční řešení včetně vysoce únosných nosníků zastropujících velké sály je vhodně zvoleným konstrukčním řešením. Vyzdvyhuji zapojení autora do konzultací se statikem a navržený konkrétní typ panelů Spiroll. Jedná se o správný předpoklad pro vykonávání profese architekta. Naopak jako nedostatek považuji absenci detailu, který by mohl dopomoci k přesvědčivějšímu výrazu fasády. | |
Formální úroveň | B | Grafické řešení návrhu je na dobré úrovni. Grafické ztvárnění výkresů, schémat a vizualizací nese jednotný rukopis. V případě prezentovaných vizualizací doporučuji větší formát |
eVSKP id 111003