Browse
Recent Submissions
- ItemLamecore Series(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Nosál, Teodor; Šrámek, Jan; Ryška, PavelBakalářská práce představuje autorský projekt Lamecore – experimentální animovanou sérii, která vzniká na pomezí postinternetového umění, absurdního humoru a intuitivního vyprávění. Textová část reflektuje ideový a formální rámec projektu, použitou metodu tvorby (tzv. „technika prázdného papíru“), vizuální styl, netradiční přístupy k distribuci a tři realizované epizody. Práce se zaměřuje na narušení klasických narativních struktur, kombinaci digitálních technologií s asociativním psaním a experimenty s diváckou recepcí v online prostředí. Cílem je nejen vytvořit audiovizuální celek, ale i zkoumat jeho šíření jako kulturního „viru“.
- ItemSafe In Your Skin(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Juřeníková, Mia; Šrámek, Jan; Vlková, VeronikaBakalářská práce What you allow will continue prostřednictvím dvou site-specific instalací zkoumá otázky které vyvstávají když se čas prožitku střetává s časem přírody. Práce vznikala v tichém dialogu mezi mnou a živým materiálem, mezi nasloucháním a činem, mezi tím, co roste, a tím, co se rozpadá. Cykličnost jako základní rytmus přírody zde není jen inspirací, ale i záměrem – materiál se po naplnění své funkce opět navrací krajině. Není nástrojem, ale spolutvůrcem, který má svou paměť, tělo i čas. Práce hledá rovnováhu mezi procesem a stopou, mezi nevratností a možností návratu – a je hluboce zakořeněna v osobním prožitku, vztahu k materiálu a symbolice přirozených cyklů.
- ItemCalm Handheld Computer(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Gális, Daniel; Kubíková, Zuzana; Culén, Alma LeoraTáto bakalárska práca je výskumným projektom v oblasti dizajnu, ktorý skúma osobné prenosné počítače mimo dominantných rámcov komerčných platforiem sociálnych sietí. Calm Handheld Computer reaguje na negatívne sociálne a psychologické účinky súčasných technológií tým, že navrhuje pokojné a komunitné riešenie: lokálny prenosný osobný počítač bez obrazovky určený na neverbálnu komunikáciu v rámci reálnych sociálnych skupín. Práca vychádza z princípov „calm computing“ (pokojné počítače). Okrem prototypu zariadenia zahŕňa aj kolektívny dizajnérsky workshop, prostredníctvom ktorého si účastníci vytvoria vlastné pokojné počítače. Cieľom projektu je podporiť zmysluplné digitálne interakcie, ktoré sú menej rušivé, viac stelesnené a situované do konkrétneho sociálneho a materiálneho kontextu. Výsledkom je vízia digitálnej spolupatričnosti, ktorá odmieta extrakciu pozornosti a technologický univerzalizmus v prospech citlivého, na komunitu zameraného prístupu.
- ItemPaměť(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Simakov, Yehor; Gravlejs, Ivars; Kinterová, MarkétaV teto bakalarske praci se zabyvam zkoumanim pameti, ztraty a nostalgie prostrednictvim fotografie. Vizualni tvorbu pojimam jako nastroj osobniho i kolektivniho pripominani – jako zpusob, jak se vyrovnat s nejistotou a promenou domova v dobe valky. Projekt Pamet vznikl jako reakce na vnitrni napeti spojene s odtrzenim od rodiny, pratel a kazdodenni reality, ktera byla nahle prerusena. Zameruji se na to, jak lze skrze analogovou fotografii a experimentalni pristupy v temne komore – zejmena techniku lith-tisku – zachytit neviditelne vrstvy emoci, vzpominek a starnoucich obrazu minulosti. Inspiraci cerpam z estetiky piktorialismu i z tvorby Charkovske skoly fotografie, jejichz vlivy propojuji s vlastnimi archivnimi materialy. Projekt se nesnazi rekonstruovat minulost doslovne, ale spise evokovat atmosferu ztraceneho casu, melancholie a snahy zustat ve spojeni s koreny sve kultury. Prostrednictvim nedokonalosti, chemickych reakci, textur a nestalosti obrazu vytvarim prostor pro reflexi toho, co zustava, i kdyz se vsechno ostatni meni – laska, pratelstvi, rodina, pamet.
- ItemZtratila se kočka!(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Gatialová, Eva; Klodová, Lenka; Veselá, LenkaTáto bakalárska práca sa zaoberá témou straty, smútku a ich spracovaním prostredníctvom umeleckého výskumu, ktorý vychádza z niekoľkoročnej výmeny fotografií plagátov stratených mačiek medzi autorkou a jej bratom. Na pozadí príbehov sa postupne rozvíja projekt, ktorý spája metódu oral history, výtvarné techniky (papier-mâché, xerox) a vizuálnu analýzu insitnej estetiky plagátov. Výsledkom je séria zrekonštruovaných plagátov, publikácia s celým znením zozbieraných príbehov a pamätník – efemérny objekt nachádzajúci sa v exteriéri, ktorý slúži ako priestor na kontempláciu, intímnu skúsenosť a zdieľanie smútku. Práca tematizuje stratu nielen zvieraciu, ale aj ľudskú a vzťahovú, pričom skúma, ako sa smútok zapisuje do verejného priestoru, ako sa vrstvia pamäťové stopy a ako možno prostredníctvom „banálneho“ naratívu získať prístup k hlbokým osobným a kolektívnym skúsenostiam.
