CHYBÍK, O. Kreativní Brno - Kreativní Kraví Hora [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2011.
Cíl autorovy práce spočívající v alternativním řešení území mezi Náměstím míru a ulici Veveří v Brně byl úspěšně splněn. Hlavní motiv obsažený ve stručném výstižném názvu práce byl také nalezen, i přes složitější razantní začátek práce, který byl po kritickém zhodnocení samotným autorem pozměněn. Pomohlo hledání objektivních argumentů pro lokalizaci stavebních programů kreativních oborů VUT v rámci města Brna i autorovo zhodnocení společenské úlohy a významu univerzity ve městě obecně. Využití nesporného potenciálu lokality Kraví hora se podařilo skloubit v pestrém propojení různých programů a odstranit tak často se projevující negativní monokulturu univerzitních kampusů na okrajích měst. Kreativní nápaditost autora v prostorovém uspořádání, ve skloubení funkčně rozdílných elementů, v navržených architektonických formách je nesporná. Přesto by výsledné práci prospěla celkově promyšlenější presentace, na kterou již zřejmě nezbyl vymezený čas. Méně by možná bylo více. Otázky a náměty k obhajobě: Jakou korekci presentace závěrečné práce by jste provedl ještě po odevzdání (kdyby byla ta možnost)?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Razantní spontaneita hledání výrazného motivu na začátku práce, potom kritická sebereflexe a uvážlivější přístup, ale už v časové tísni |
Práce ukazuje schopnost autora zvládnout komplikovaná zadání. Jeho přístup je komplexní jak co do analýzy podkladů, tak do její kreativní interpretace, práce není formální!
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Urbanisticky je projekt rozdělen do tří podstatných částí: série lineárních objektů FaVU, lineární vlnící se struktury učeben FA a FP a skulpturální objekty děkanátů, IT center a aul. Jako čtvrtou je možno uvést část věnovanou Kreativnímu centru seniorů, mající utopický charakter, transformující důchodce v aktivní pracovníky společnosti: Veřejná zeleň města Brna. Nová FaVU představuje sérii ateliérových objektů a centrální budovy obsahující stálé sbírky, děkanát a studentský klub. Tato část přebírající a rozvíjející stávající koncept, „likusákových“ objektů, je bezpochyby provokující a podnětná. Autor koncept vysvětluje, mimo jiné, ekonomickou nenáročností, pro mne však ve vzduchu visí otázka, zda je tato forma, v podání autora velice atraktivní, tím nejlepším řešením pro tak cenný veřejný prostor a co víc, zda-li nepopírá jeho vlastní proklamace o cennosti prostoru Kraví hory pro centrální části města Brna? Lineární vlnící se struktura ateliérů, učeben a kabinetů Fakult architektury a podnikatelské jsou situovány do lineárního objektu jasně definujícího východní část Kraví hory. Toto řešení je dle mého názoru podnětné a v kontextu vymezení prostoru Kraví hory ojedinělé, bezesporu o něm proběhne diskuse. A95 Skulpturální objekty obsahující děkanáty, auly a IT centra, zapadají do konceptu výstavby na Kraví hoře – soliterní objekty v parku. Koncept domů jako proměnlivých objektů – soch, je veselý. | |
Architektonické řešení | A | Architektonické řešení je kultivované, odkazující na skulpturální projekty brutalismu či na projekty Le Corbusiera, držící se soudobé estetiky. | |
Provozní řešení | A | Nad provozními vazbami diplomant evidentně přemýšlel a staly se nosnou kostrou jeho návrhu – propojení studentů a pedagogů rozdílných oborů. Osobně pochybuji, že vhodné prostory pro architekty či budoucí podnikatele jsou totožné. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Konstrukční řešení lze posoudit pouze ze dvou půdorysů a jednoho řezu v měřítku 1:200. Lineární objekt je řešen jako skeletový konstrukční systém i když velká část dispozičních řešení (dle předloženého) se chová jako stěnový systém. Očekával jsem detail osvětlující bližším způsobem konstrukční a technické řešení. | |
Formální úroveň | A | Formální úroveň návrhu je vysoká, což podtrhuje i fakt že elaborát má úctyhodných 133 stran. Prvních zhruba devadesát stran se diplomant věnuje historickému kontextu a vizi propojení univerzity a města, která je bohužel plná floskulí o vysokém školství, připomínající tím Bílou knihu terciárního vzdělávání, doporučuji raději Teorii nevzdělanosti (autor Konrad Paul Liessmann). Textová část vlastního návrhu poukazující na podstatné problémy lokality Kraví hora a naznačující ideová východiska pro vlastní návrh je srozumitelná a podnětná. V dokumentaci jsem očekával grafické výstupy dokumentující osazení navrhovaných struktur do kontextu současné zástavby, případně do dálkových pohledů, kde se budou bezesporu uplatňovat. |
eVSKP id 38887