FALTA, M. Zvýšení brzdného účinku mokrých diskových brzd [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.
Celkově je práce členěna logicky a přehledně. Diplomant v ní předkládá původní řešení zadaného konstrukčního problému. Cílem práce byl konstrukční návrh, vedoucí ke zvýšení brzdného účinku mokrých diskových brzd u traktorů řady Zetor Forterra HSX. V úvodu práce je provedena fundovaná kritická rešerše tří konstrukčních brzdových systémů u traktorů konkurenčních výrobců stejné výkonnostní kategorie. Dále je proveden kontrolní přepočet brzdných účinků stávajícího systému a navrženy čtyři varianty možností jejich zvýšení. Velmi detailně je popsán vlastní návrh diplomanta na úpravu stávající konstrukce brzdy tak, aby mohla být doplněna o 1 lamelu při zachování stávajících rozměrů. Tím došlo ke zvýšení brzdných účinků o 20%. Dále je provedena podrobná MKP analýza navržených částí. Závěrem práce je provedena částečná ekonomická analýza navrženého řešení. Součástí práce je i výkresová dokumentace nově navržených součástí včetně sestavy původní rozvodovky s nově implementovanými částmi. Z hlediska obtížnosti práce se jedná o vlastní konstrukční řešení. Práce je zpracována pečlivě, ale autor se v ní dopustil některých nepřesností i řady formálních chyb. Konkrétně mám připomínky k: - občas nepřesné technické formulace, - drobné přepisy, - kapitola 1.1 a 1.2 je celá převzata z lit. [1] a u textu chybějí odkazy ! - v kap. 3.4 je uveden popis průběhu zkoušek brzd s jejich výsledky. Zdroj je uveden pouze u přiložených tabulek, z textu není zřejmé, zda se diplomant zkoušek zúčastnil - pokud ne, tak chybí i odkazy na zdroj [3] v textu kapitoly, - nevhodné uvedení základních technických parametrů traktoru Zetor Forterra HSX až za rešerši brzdových systémů konkurenčních výrobců stejné výkonnostní kategorie, - nevhodně zvolený index u síly F1, kdy není zřetelné, zda se jedná o číslici 1 či písmeno L, - před rovnicí 14 chybí text, - v kap. 7 postrádám jednoznačné stanovisko diplomanta, zda (a proč) je jím navržená konstrukční úprava pro další výrobu akceptovatelná či nikoliv, - neúplný seznam symbolů (chybí např. F2), - chybějící seznam zkratek (EU, ES, EHS ...). K výkresové dokumentaci nemám připomínky. Předložená diplomová práce má i přes některé chyby jak věcného tak i formálního charakteru celkově solidní úroveň a je plně v souladu se zadáním. Diplomant ve své práci prokázal potřebné znalosti studovaného oboru a schopnost budoucí samostatné konstruktérské práce. Práci proto doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C |
Hodnocení je provedeno podle jednotlivých kapitol tak, jak jsou strukturovány ve vlastní diplomové práci. Kapitola 1 Základní požadavky na systém brzd traktorů Zde autor správně specifikoval základní funkce, které musí obecně splňovat brzdový systém zemědělského traktoru. Uvedené rozdělení brzdových systémů podle různých kritérií poskytuje ucelený přehled dnes užívaných principů u uváděné kategorie vozidel. Dynamika brzdění je popsána obecnými fyzikálními vztahy, které jsou určitě platné, ale v této části by bylo vhodné zařadit grafické schéma dynamického rozložení sil s popisem vlivu setrvačné síly na přitížení přední nápravy a tím změnu dynamického rozložení sil oproti statickému. V poslední části Kapitoly 1 jsou správně uvedeny požadavky evropské legislativy týkající se podmínek zkoušení a parametrů, kterých musí být dosaženo při brzdění zemědělských traktorů. Kapitola 2 Konstrukce brzd traktorů Obsahuje přehledný popis brzdových systémů tří traktorů zahraničních výrobců přibližně stejné kategorie jako Zetor FORTERRA HSX, který je předmětem diplomové práce. V tomto prokázal autor velmi dobré znalosti konkrétních konstrukčních provedení brzd u jednotlivých značek, což zhodnotil v závěrečném vzájemném porovnání předností a nedostatků. Kapitola 3 Konstrukce BS traktoru Zetor Forterra HSX S brzdovým systémem traktoru Forterra HSX se autor detailně seznamoval v průběhu realizace diplomové práce. V úvodní části této kapitoly jsou přehledně popsány jak základní komponenty tak vlastní systém brzd použitý pro výše uvedený typ traktoru ilustrovaný připojeným grafickým schématem; zde je zřejmé, že si autor osvojil mnoho poznatků z praxe a dokázal je využít při vypracování diplomové práce. V další části jsou uvedeny výpočty brzdové soustavy. Jako první je proveden kontrolní výpočet tlaku na brzdové obložení vycházející z celkového silového převodu od brzdového pedálu na plochu brzdové lamely – to je správný a důležitý krok z důvodu citlivosti organického obložení na tlakové zatížení. Následuje výpočet teoretické brzdné dráhy, která ovšem stanovuje její délku pouze s ohledem na součinitel záběru a rozložení hmotnosti. To však nevypovídá nic o výkonu vlastních brzd, a proto i srovnání s požadovanou délkou maximální brzdné dráhy dle směrnice EU není účelné. Výpočet výkonu brzdy by měl vycházet z jejich parametrů (přítlačná sila; rameno síly; součinitel tření; počet třecích ploch) – z brzdného momentu je pak možno definovat brzdné síly na kolech potažmo dosažitelné zpomalení. Kapitola 4 Návrh změny konstrukce BS V úvodu kapitoly autor analyzoval možnosti zvýšení výkonu provozních brzd dle zadání. Po vyhodnocení aspektů jednotlivých variant zvolil podle mého názoru nejvhodnější možnost, a to zvýšení počtu lamel o jednu v každé brzdě. To vyžadovalo některé konstrukční změny v rozvodovce, především ve vlastních dílech brzd a v součástech navazujících. Provedení konstrukčních úprav je na dobré úrovni, autor zde prokázal dostatečnou dávku tvůrčí invence. Kapitola 5 Pevnostní kontrola vybraných součástí Pro pevnostní kontrolu byly správně zvoleny pevnostně exponované součásti. Vlastní výpočet potvrdil dostatečné dimenzování jak z hlediska pevnosti tak z hlediska deformací. Kapitola 6 Návrh změny montážního postupu V této kapitole se autor věnoval proveditelnosti montáže změněné konstrukce brzd a navazujících součástí v prostoru rozvodovky – lze konstatovat, že z tohoto hlediska je úprava proveditelná. Kapitola 7 Vliv navržených změn na kalkulaci traktoru Při hodnocení vlivu navrhovaných změn na výrobní náklady vycházel autor z reálných informací a nabídek dodavatelů. Proto kalkulace zvýšení výrobních nákladů odpovídá zhruba skutečnosti. Protože nárůst nákladů není nijak dramatický, lze považovat v tomto směru požadavek zadání za splněný.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B |
eVSKP id 70186