NOVOTNÝ, L. Přestavba RC modelu pro autonomní řízení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Obsahem diplomové práce je přestavba RC modelu na autonomní řízení, tak aby bylo možné platformu dále využít ve výuce případně testování řídicích algoritmů. Práce má 60 stran textu. Grafická úprava splňuje požadavky na technický text, práce obsahuje všechny povinné části. Student pracoval samostatně a pravidelně v průběhu akademického roku konzultoval. Student projevoval zájem o zpracovávanou problematiku. Téma práce je aktuální neboť autonomní vozidla jsou celosvětovým trendem a lze očekávat rychlý vývoj v této oblasti. Vybraný RC model s řídicí deskou může sloužit jako základ pro další vývoj a testování řídicích algoritmů v prostředí Simulink. Práce splňuje všechny cíle zadání a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Diplomová práce pana Novotného se zabývá přestavbou RC modelu auta pro účely možnosti autonomního řízení. V teoretické části práce je provedena rešerše, v níž jsou obsaženy informace o základním rozdělení autonomních systémů dle stupně automatizace a způsobu propojení či komunikace vozidel. Dále student rozebírá senzory, užívané pro autonomní řízení a nechybí popis funkcionalit autonomního řízení komerčně dostupných vozidel. V praktické části student vybírá vhodné RC auto pro přestavbu, přičemž jsou hodnocena kritéria velikosti, snadné modifikace či zástavbového prostoru. Vybraný typ RC auta je následně analyzován po stránce řízení jednotlivých akčních členů, kdy podoba řídicího PWM signálu byla zpětně stanovena pomocí osciloskopu. Dále student vybírá mikrokontroler, provádí konstrukční úpravy s cílem jeho uchycení na RC modelu a osazuje auto hallovým snímačem otáček kola. Následuje propojení vybrané vývojové desky s akčními členy, přičemž řízení je řešeno pomocí platformy Simulink, kde student v dalších krocích definuje komunikaci přes CAN Bus v oblasti příjmu dat o vozidle a řízení vozidla. Z hlediska autonomních senzorů je auto osazeno ultrazvukovým senzorem vzdálenosti, jehož cílem je zamezit nárazu a případného poškození RC modelu. Mezi hlavní výstupy práce patří vytvoření modelu řízení vývojové desky, která umožňuje ovládat model jak pomocí vysílačky, tak pomocí komunikačního rozhraní, přičemž oběma způsobům řízení je ještě nadřazen rozhodovací algoritmus, který zpracovává informace ze snímače vzdálenosti. Pozitivně lze hodnotit vznik již diskutovaného komunikačního rozhraní které krom zadání požadovaných parametrů pro ovládání vozidla dokáže zobrazit aktuální informace z jízdy, jako je rychlost, natočení kol či vzdálenost od překážky. Práce je logicky členěna, psána čtivou formou, přičemž grafická a stylistická stránka je na průměrné úrovni. Student prokázal schopnost osvojení si znalostí daného tématu, práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 121654