MIKEŠ, J. Dorazy odpružení vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Diplomová práce pana Mikeše zpracovává téma dorazů odpružení vozidel. V dnešní době jsou stále více uplatňovány vedle tzv. pružinových dorazů také dorazy hydraulické. Práce obsahuje krátkou úvodní rešeršní část, která mapuje aktuální stav v oblasti. Rozsah informací je dostatečný pro pochopení dalších návazných činností.Vlastní řešení přináší studii vlivu dorazů na odpružení na chování vozidlového systému s využitím čtvrtinového modelu vozidla. Jsou testovány tuhosti jednotlivých dorazů a také počátek nástupu jejich funkce a související dopad na jízdní komfort a jízdní bezpečnost vozidla. Tato část práce je stěžejní, protože s množstvím parametrů, které je možné na pružicí a tlumicí jednotce měnit (včetně dorazů), je nemožné k finálnímu návrhu dospět intuitivně. Výpočty v této kapitole se jeví jako správně provedené, bylo by zajímavé jako další parametry pro studii zařadit i tlumení tlumiče, případně tuhost pružiny. Interpretace dosažených výsledků je obecně slabší (i z důvodu špatně uvažovaného kritéria RMS dynamické síly).Pan Mikeš přistupoval k řešení své diplomové práce velice samostatně. Konzultací využíval méně, ale byl na ně vždy dobře připraven. Interpretace výsledků je méně přehledná, není zcela zřejmé, zda je možné závěry zobecnit. Diplomová práce je po grafické i stylistické stránce na dobré úrovni a přináší slušnou úvodní studii v oblasti dorazů odpružení.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Cílem diplomové práce bylo souhrnně zhodnotit vlivu dorazů různých konstrukcí na svislé odpružení vozidel. Rešerše je velmi věcná, přehledná a dobře charakterizuje oblast dorazů odpružení. Sestavený čtvrtinový model je standardní výpočetní nástroj, který možná mohl být doplněn o nelineární pneumatiku či reálnou charakteristiku tlumiče, nicméně tato vylepšení by nejspíš ovlivnila závěry jen kvantitativně. Simulace odpružení vozidla pro různá nastavení hydraulického a pružného dorazu a zhodnocení získaných výsledků tvoří jádro diplomové práce. Srovnáváno je několik variant pro různá buzení pomocí několika hodnotících kritérií. Množství variant mohlo být o něco větší, efektivní by bylo i porovnání variant s odpružením bez jakéhokoliv dorazu. Nadbytečně působí třídění variant dle maximálního stlačení a řazení dle zvoleného kritéria, z grafů pak není jasné, jakých výsledků dosahují konkrétní varianty. I tak jsou výsledky simulací jistě přínosné, bohužel je porovnání hodnot pro parametr kvadratický průměr zatížení kola (RMS dynamické síly) chybně interpretováno, jelikož se uvádí, že žádoucí jsou vyšší hodnoty, ovšem opak je pravdou. Větší hodnota znamená větší nerovnoměrnost zatížení kola a tím pokles průměrných sil přenositelných pneumatikou v rovině vozovky. Po formální stránce práce splňuje všechny náležitosti, estetická i slohová kvalita je velmi dobrá. I přes zmíněné nedostatky se jedná o dobrou diplomovou práci přinášející zajímavé informace.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 149243