SEREDIUK, V. Návrh průkazných statických pevnostních zkoušek letounu v kategorii UL [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Cílem práce bylo provést návrh průkazných zkoušek malého letounu, které by byly použitelné pro reálný průkaz. Student se tak musel seznámit s již vypočtenými zatíženími a z nich stanovit rozhodující případy pro něž navrhl metody aplikace. Ulehčující skutečností bylo, že na Zkušebně letecké techniky měl dostatečné množství inspirace z podobných průkazných zkoušek. Student až nepřirozeně často konzultoval a s blížícím se termínem odevzdání rostla i intenzita konzultací. Nicméně z časových důvodů již nebylo možné dokončit návrh zkoušek trupu letounu. Přesto práce obsahuje slušné množství informací a postupů, které mohou Zkušebnou letecké techniky být použity pro reálné zkoušky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Předložená diplomová práce je rozčleněna do pěti hlavních kapitol, kterým předchází krátký úvod a které zakončuje závěr, v němž jsou stručně zrekapitulovány dosažené výsledky. První z hlavních kapitol je zaměřena na teorii zkoušení letadel, obsahuje informace o historii zkoušení leteckých konstrukcí, o základním rozdělení těchto zkoušek, o metodách zatěžování zkoušených konstrukcí, včetně vzájemného porovnání jejich výhod a nevýhod, i o potřebném vybavení zkušebny. Následuje krátká kapitola představující konkrétní ultralehký letoun, jeho základní technické parametry a popis konstrukčního řešení základních konstrukčních celků. Právě pro tento letoun je dále v práci proveden návrh pevnostních zkoušek. Dále je uvedena kapitola dle nadpisu rozebírající požadavky předpisů UL 2 a LTF-UL na pevnost konstrukce letounu. Jsou zde zmíněny jak obecně platné požadavky pro tuto kategorii letadel, tak také konkrétní v předpisu UL 2 uvedené požadavky a limity vztahující se na konkrétní konstrukční celky – křídlo, trup, ocasní plochy, podvozek a soustavu řízení. Veškeré zde uvedené požadavky jsou pro úplnost odkazovány na konkrétní paragrafy předpisu UL 2, avšak jakákoliv zmínka o konkrétních požadavcích předpisu LTF-UL, popř. míře jejich shody s předpisem UL 2, zde uvedeny nejsou. Touto kapitolou končí rešeršní část práce. Následuje nejobsáhlejší kapitola práce zaměřená na návrh zkoušek a definici případů zatížení. Na základě výsledků poskytnutých výpočtových zpráv autor práce nadefinoval potřebné případy zatížení pro zkoušku křídla a palivové nádrže, křidélka a vyvažovací plošky, vztlakové klapky, vodorovných ocasních ploch vč. vyvažovací plošky výškového kormidla, směrového kormidla, motorového lože a také příďového a hlavního podvozku. Kromě vybraných případů zatížení je v práci zmíněn také návrh uspořádání uvedených zkoušek, pořadí zkoušených případů a podrobný postup jednotlivých zkoušek. Tato kapitola však obsahuje i řadu drobnějších chyb a nedostatků, například nesprávné hodnoty násobků zatížení v Tab. 5.2 a součtů v Tab. 5.11 a 5.14. V příloze by namísto výsledných hodnot výpočtů bylo vhodné uvést spíše tabulky s mezivýsledky, popř. s konkrétními hodnotami průběhů VVÚ pro číselné porovnání náhradního a vypočteného zatížení, které v práci vůbec uvedeny nejsou. V kapitolách 5.3 a 5.4 jsou v tabulkách vypočteny reakce v upevňovacích bodech trupu, ale výpočtové vztahy k jejich stanovení taktéž nejsou uvedeny. Rovněž v kapitole 5.5. lze nalézt několik nesrovnalostí, jako např. v případě zkoušky maximálního kladného ohybu křídla prováděné rovnou na početní zatížení, tedy bez kontroly trvalých deformací po provozním zatížení, bez zkoušky volnosti trasy řízení a zkoušky těsnosti palivové nádrže. Poslední z hlavních kapitol je zaměřena na návrh přípravků pro pevnostní zkoušky křídla, motorového lože a také příďového a hlavního podvozku. Vypracován je návrh vahadlového systému včetně jeho dimenzování pro zkoušku křídla, návrh makety motoru pro zkoušku motorového lože a návrh náhrad kol pro zkoušky podvozků. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o oblast, ve které mohl autor plně rozvinout svoji vlastní kreativitu, je tato kapitola dle mého názoru velice stručná, a především část pevnostní kontroly uvedeného návrhu příliš zjednodušená. Zde se kromě pevnostní kontroly ocelových profilů na ohyb nabízí také návrh a kontrola svarů, spojovacích šroubů a čepů, závitových tyčí, lan atd. Tyto kontroly však v práci úplně chybí, díky čemuž nelze předložený návrh bez dalších propočtů, příp. úprav použít v praxi. Pozorného čtenáře překvapí také nesjednocený formát textu v seznamu citací, kdy někde je celé příjmení autora velkým a jinde malým písmem, nebo název někde kurzívou a jinde nikoli. Jinak je však práce s literaturou na vynikající úrovni. Stejně tak jako grafická úprava práce. Předložená diplomová práce i přes uvedené nedostatky splňuje cíle definované v zadání a obsahuje všechny formální náležitosti. Proto tuto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 133185