KARTAL, E. Gemini [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Marek, Jiří

S Eminou se nám se spoluvedoucí závěrečné práce kolegyní arch. Žalmanovou velmi dobře spolupracovalo. Po utříbení konceptů a uzavření přípravné fáze se plynule pustila do variantních řešení dispozic, konstrukčních řešení, atd. aby při každé další společné konzultaci přišla s celou řadou otázek na které jsme postupně hledali odpovědi. Má smysl pro měřítko navrhovaných objektů, nebojí se radikálnějších řešení, uvažuje komplexně o figuře domu, technickém provedení, barevnosti… Zkrátka tak, jaký přístup k práci náročná profese architekta vyžaduje.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A Studentka pracovala na závěrečné práci svědomitě. Poctivě zpracovávala vstupní analýzy a pro své řešení si vyvodila konkrétní závěry podporující její vizi o vytvoření nové podoby střední školy pro zdravotně znevýhodněnou mládež Gemini a jejího okolí.
Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Nový, Vítězslav

Celkově velmi kladně hodnotím autorčinu snahu o tvorbu harmonického prostředí a kultivovanou architekturu, která má ambice měnit prostředí k lepšímu. Předloženou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji známku B 85.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A Urbanistické řešení revitalizace objektu a dostavby areálu střední školy považuji za zdařilé, a to včetně záměru využití stávající výměníkové stanice o drobný objekt služeb pro místní rezidenty. Oddělení internátu se mi jeví jako krok správným směrem i při vyšší míře zastavění pozemku zahrady.
Provozní řešení B Provozní řešení rekonstruovaného objektu nevykazuje zásadní kolize a logicky respektuje jeho existující konstrukční podstatu. Chvályhodná je snaha o různorodost kmenových učeben s možností měnit formu vlastní výuky. Obdobně nekomplikovaný je i provoz budovy internátu. Zde by, možná, neškodila o něco málo větší invence ve smyslu snahy o vytvoření životního prostoru pro mladé středoškoláky…
Technicko konstrukční řešení A Skeletové konstrukční řešení stávající budovy je respektováno (kladně hodnotím výkres s uvedením bouraných, ponechávaných a doplňovaných konstrukcí stavby) a invenčně doplněno ve střešní nástavbě (dřevěný skelet) s potenciálem využití jeho estetiky v interiéru výukových prostor. Rovněž příčný nosný systém internátu logicky vychází z typologické podstaty tohoto objektu. Konstrukční řešení považuji za funkční a realizovatelné.
Architektonické řešení A Architektonické řešení se zdá být příjemné a svěží s viditelnou snahou o vytvoření toho, co autorka v průvodní zprávě deklaruje jako „orientační bod“ v sídlišti. A to s pomocí přírodních materiálů a neagresívní, ne-sebestřednou formou. Zde má práce velký potenciál.
Formální úroveň D Formální úroveň práce a její grafická podoba jsou, bohužel, slabým článkem projektu. Ve výkresech půdorysů chybí legendy, pohledy na objekty levitují v prostoru, dokumentace je lehce chaotická atd. Evidentně se zde podepsalo nedobré časové rozvržení pro dokončení práce, které trochu snižuje jinak invenční přístup autorky k zadání a jeho zpracování. Z pohledu oponenta bych přivítal, kdyby se bakalářská práce detailně věnovala třeba jen jednomu objektu, který by (obecně) autoři byli schopni konzistentněji dopracovat.
Navrhovaná známka
B
Body
85

Otázky

eVSKP id 159611