KŘIVÁNEK, M. Letouny s hybridním pohonem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Zikmund, Pavel

Bakalářská práce Michala Křivánka je zaměřena na Letouny s hybridním pohonem. Cílem práce bylo zpracovat rešerši těchto pohonů a jimi poháněných letadel a vyhodnotit výkony a trendy kam by se mohl ubírat další vývoj. Práce má velmi dobrou grafickou i jazykovou úroveň. Je systematicky rozčleněna do 6 kapitol, kde čtenáře provází od motivace, proč hybridní motory vznikly, přes jejich rozdělení až po jednotlivé aplikace v letectví. Dále v závěru práce jsou srovnány výkony hybridních letounů s originálními verzemi poháněnými čistě na spalovací pohon a nastíněný možný scénář jejich dalšího vývoje. Jedinou připomínku k práci mám ohledně jejího rozsahu. Je pouze slabě nad spodní limit 15 stran. Určitě bylo možné ji zpracovat trochu více podrobně. Nicméně z pohledu vedoucího bakalářské práce mohu říct, že student pracoval velmi samostatně a splnil jak cíle práce, tak moje očekávání. Navrhuji proto hodnocení Výborně / A a práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Šplíchal, Miroslav

Cílem práce bylo vytvoření přehledu typů hybridních leteckých motorů, vytvoření přehledu existujících aplikací a vyhodnocení výkonů letadel s hybridními pohony. Vlastní práce je rozdělena do šesti kapitol, které odpovídají zadaným cílům. Práci lze vytknout značnou stručnost, rozsah textové části práce je pouze 17 stran. Přitom, téma práce je aktuální a autor mohl čerpat informace z řady zdrojů. Strohost práce se nejvíce projevuje ve druhé kapitole, která je z hlediska cílů práce významná a přitom má pouhé dvě strany. Autor zde mohl uvést například podrobnější rozbor výhod a nevýhod popisovaných koncepcí hybridního pohonu. V páté kapitole se autor zabývá porovnáním letounů s hybridním pohonem. Pro porovnání by se hodila přehledná tabulka s parametry, případně by bylo zajímavé srovnání demonstrátorů pomocí měrných parametrů jako například běžně uváděná spotřeba paliva (energie) na osobu a kilometr. Autor si tím mohl ověřit tvrzení o dosahovaných úsporách. Práci by také prospělo grafické porovnání jednotlivých konceptů, čímž by se zvýšila využitelnost práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 145727