JARABÝ, Š. Návrh záchranného tlačítka pro nouzové volání v automobilech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.
Zadání bakalářské práce považuji s jistými výhradami za splněné. Student sestavil zařízení, které dokáže na základě stisknutí tlačítka nebo hodnot z akcelerometru odeslat SMS zprávu s informacemi o poloze vozidla a realizovat i nouzový hovor. Navržené zařízení bylo osazeno do vhodné krabičky, která by pak ve vozidle mohla být umístěna ve středovém panelu palubní desky (např. v blízkosti autorádia). Za přínos považuji i vyhodnocení polohy vozidla z akcelerometru a odeslání informace o tom, zda vozidlo leží na pravém či levém boku atd. Realizované zařízení je prezentováno jako plně funkční. Avšak, nejspíš z důvodu nedostatku času řešení práce nebyla funkčnost zařízení řádně otestována a analyzována. Na řešení práce se podepsaly i problémy s funkčností GPS. Nicméně, student se mohl i přes uvedené problémy více zaměřit na další možnosti testování. Úroveň práce se od předchozí verze příliš nezměnila. Student mohl pečlivěji zpracovat vlastní řešení návrhu a vyzdvihnout hlavní přednosti zařízení. V práci dále postrádám hlubší analýzu napájení zařízení a zajištění co nejdelší životnosti. S tím souvisí podrobnější řešení samotné funkce navrženého zařízení, například režim spánku zařízení, pohotovostní režim, oživení ze spánku, rychlost reakce na událost atd. Dále je zřejmé, že text práce nebyl oproti předchozí verzi příliš vylepšen. Student mohl doplnit další kapitoly v teoretické části zabývající se například problematikou baterii a napájení spolu s odkazy do literatury. Relevantní literatura mohla být doplněna i ve stávajících kapitolách. Bloková schémata v kapitole 1.6 mohla být pěčlivěji zpracována, stejně tak mohla být více komentována jejich důležitost v rámci řešení práce. Odesílaná SMS zpráva mohla být doplněna i o informace z vozidla (např. typ paliva, hodnotu rychlosti v čase nehody nebo hodnotu z akcelerometru). I přes veškeré nedostatky práci hodnotím známkou E, 58 bodů.
Bakalářská práce, jejíž autorem je Šimon Jarabý, vykazuje i v upravené verzi stále celou řadu nedostatků. Celá práce je velmi intenzivně inspirována dříve obhájenou bakalářskou prací s názvem „Chytré řešení pro nouzové volání v automobilech“, kterou v akademickém roce 2020/21 vypracoval a obhájil student Jan Haniška. V řadě případů jsou zařazeny kapitoly s velmi podobným obsahem, což však není dáno jen podobností tématu závěrečné práce. Formátování a strukturování textu vykazuje v řadě případů velmi vysokou podobnost. Starší práce studenta Hanišky je psána česky, novější od studenta Jarabý pak slovensky. Pan Jarabý během vypracování některé texty pravděpodobně pouze přeložil z češtiny do slovenštiny, jak bylo uvedeno již v minulém posudku. Bakalářská práce Jana Hanišky přitom není ani v upravené verzi textu zmíněna nebo citována, stejně tak jako se nevyskytuje v seznamu použité literatury. Student oproti předchozí verzi upravil v tomto ohledu pouze jednu konkrétní větu, která byla v minulém posudku oponenta zmíněna jako ukázka podezření na plagiátorství. Student v teoretické části poměrně zdařile popisuje relevantní problematiku a související aspekty. Oproti původní verzi práce však bohužel beze změn, což se jeví jako problematické vzhledem k výše uvedené výhradě k plagiátorství. Také se zevrubně věnuje porovnání možných hardwarových komponent. V praktické části však pak používá komponenty jiného typu a zdůvodnění těchto změn nadále považuji za nedostatečné. Navržený systém je realizován v o málo větším rozsahu než v původní neobhájené bakalářské práci. Student upravil blokové schéma systému na obr. 2.1, ne však již související text v kap. 2.2. Celá softwarová část je přílohou textu bakalářské práce. Její rozsah není velký a řeší nadále jen část plánovaného systému. Vytvořený systém byl otestován pouze minimalistickým způsobem (platí i pro druhou verzi bakalářské práce, kde bylo testování obohaceno především o měření spotřeby). Přínosem dopracované bakalářské práce oproti původní verzi je to, že student vytvořil i adekvátní krabičku pro osazení zařízení. Z výše uvedených důvodů je odborná úroveň výsledného díla nízká a využitelnost výsledku jen velmi omezená. Vzhledem k výše uvedeným výhradám navrhuji hodnocení F/45.
eVSKP id 145348