GAIZURA, F. Příprava a charakterizace opticky aktivních nanotyček [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Student Filip Gaizura se chopil u nás na Ústavu fyzikálního inženýrství zcela nového a neprobádaného tématu syntézy perovskitových nanočástic a jejich charakterizace a jsem velmi potěšen, že tento nelehký úkol zvládl výborně. Pracoval velmi systematicky, využíval adekvátní vědecké metody a vědecká využitelnost dosažených výsledků je velmi vysoká. Všechny definované cíle byly splněny a student prokázal velkou míru samostatnosti. Bakalářská práce obsahuje drobné stylistické a formální nedostatky, které lze přičíst prozatímní badatelské nezkušenosti. Na druhou stranu na velmi vysoké úrovni je rešeršní studie včetně práce s odbornou literaturou. Práci proto doporučuji k obhajobě s výslednou známkou A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Student Filip Gaizura měl za úkol syntetizovat a charakterizovat nanotyčky pokročilých materiálů s využitím v nanofotonice. Přestože se jedná převážně o problém chemického charakteru, student se ho zhostil s nadprůměrnou expertízou a svědomitostí, což je patrno jak z odborné rešerše, tak z experimentální části. V teoretické části práce se student věnuje extenzivní rešerši syntézy pokročilých nízkodimenzionálních objektů tvořených olovnatými halogenidovými perovskity. Popisuje zde současný stav poznání a velmi pečlivě vysvětluje různé způsoby přípravy perovskitových nanodrátů s jejich výhodami i nevýhodami. Tato část práce má velkou výzkumnou přidanou hodnotu, jelikož se jedná o kvalitu řešerše hodnou recenzované publikace. V experimentální části se student vyčerpávajícím způsobem věnuje popisu syntézy, kterému očividně rozumí a je schopný vysvětlovat i fyzikálně-chemické spojitosti při analýze dat. Co se však týče prezentace dat v obrázích, zde mi často chybí popisky či jsou tyto popisky pro čtenáře nečitelné kvůli nízkému rozlišení či malému písmu. V závěru kapitoly je čtenář nadšen a netrpělivě očekává výzkumné závěry, autor však ke čtenářově překvapení nezabředává více do velmi zajímavých podrobností, jako je efekt kvantového uvěznění (ten je sice popsán v teorii na str. 19, ale pak není využita dále rovnice 2.1), závislost Stokesova posuvu absorpčních a emisních spekter (autor o něm mluví jako o lehkém posunu na str. 30) a osobně mi zde chybí graf závislosti emisní vlnové délky emisních spekter v závislosti na velikosti struktur (alespoň průměrné velikosti získané z histogramů na obr. 3.5 společně se směrodatnou odchylkou), popř. na koncentraci roztoku, což je ovšem nepřímo zprostředkováno obrázky 3.11 a 3.12. Uvítal bych i graf závislosti FWHM na koncentraci, který by přímo podpořil studentovu hypotézu, že jsou tyto dvě veličiny na sobě nezávislé. Práce má po stylistické, formální a typografické stránce několik vad na kráse, přičemž touto vadou rozhodně není alegorie bači a oveček. Text je často členěn do dlouhých odstavců (alespoň v části teoretické), které délkou často přesahují jednu normostranu textu, což značně ztěžuje její čitelnost. Obrázky mají anglické popisky, což by by tolik nevadilo, kdyby anglické popisky byly ve všech obrázcích, v experimentální části jsou pak některé popisky nečitelné. Typografické chyby, především indexování rovnic, nevhodné zalamování vět pomocí jednopísmenných slov či uprostřed zápisu fyzikálních jednotek a překlepy se pak vyskytují střídmě, ale je škoda, že nejsou eliminovány zcela. Studentovi bych doporučil v dalších textech více dbát na stylistiku práce a grafickou úpravu obrázků, které jsou zásadní při prezentaci vědeckých výsledků v odborné komunitě. Obsahově je práce z velké části nadprůměrná, chybí ji však v závěru kvalitnější zpracování získaných výsledků. Práci doporučuji komisi k obhajobě a navrhuji známku B, velmi dobře. Pokud však student v obhajově doplní grafy výše zmiňovaných závislostí, má, dle mého názoru, práce potenciál být obhájena se známkou A, výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 154991