HECZKO, N. Instalace plováků pro letoun M-4 Irbis [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Palička, Radek

Diplomová práce je ucelená a beze zbytku naplňuje zadání, v některých oblastech jej překračuje. Téma hydroplánů je v lokálních podmínkách spíše okrajové a v současné době akademicky jen zřídka zpracovávané. Kladně hodnotím diplomantův pečlivý sběr podkladů a přehlednou prezentaci teoretických východisek pro následnou volbu konkrétního typu a uspořádání plováků. Za velice přínosnou považuji také intenzivní spolupráci s výrobcem zvolených plováků. Diplomant se na základě zhodnocení hmotnostních poměrů rozhodl zvolit plováky bez kol, čímž se poněkud odchýlil od původního zadání, ale s ohledem na praktické využití letounu a platné předpisy jde o racionální a správné rozhodnutí. Zaměření diplomové práce je praktické. Zvolená konstrukční řešení respektují technologie používané ve společnosti Kubíček Aircraft a provedené analýzy odpovídají i případným nárokům na technické zprávy k průkazu letové způsobilosti pro letecké úřady a jiné pověřené organizace. Kapitoly diplomové práce obsahující analýzu aerodynamických charakteristik, letových výkonů a vlastností, jsou zpracovány konzervativně, s využitím empirických postupů, bez využití CFD programů, což nepokládám za nedostatek. I tak poskytují použitelné výsledky a naznačují, kde je třeba konstrukci letounu buď upravit, nebo prokázat splnění předpisových požadavků letovými zkouškami – zejména jde o podélnou stabilitu s volným řízením a pádové rychlosti. Celkově je diplomová práce zpracována pečlivě, v plné šíři zadání. Její členění, jazyková a grafická úprava je na velmi dobré úrovni, s výjimkou drobných stylistických neobratností. Jako přínosné hodnotím jednak vlastní konstrukční řešení plováků, tak i shrnutí teoretických aspektů, zejména problematiku hydrodynamiky a její praktické důsledky. Uvedená řešení představují hodnotný základ pro následné praktické využití při dalším vývoji letounu M-4 Irbis. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Katrňák, Tomáš

V diplomové práci se student zabývá návrhem plováků a jejich instalací na letounu M-4 Irbis. V prvních kapitolách stručně představuje typy letounů operujících na vodě a prezentuje charakteristiku zadaného letounu. Následuje teoretický popis vlivu geometrie plováku, kde ke každému vlivu uvádí stručné vysvětlení. V kapitole 4 je řešen návrh plováku, volba výrobce a typu plováku, představeno jejich použití, podrobně popsány fyzikální požadavky na stabilitu letounu a určena polohu plováků. V úvodu této kapitoly měly být přehledně srovnány požadavky jednotlivých předpisů a zdůvodněno proč letoun v kategorii UL plní požadavky předpisu ASTM-LSA. Velmi důležitou kapitolou je rozbor hmotností a centráží, kde jsou prezentovány hmotnosti a polohy jednotlivých částí podvozku s koly a jejich nahrazení plováky a sestavou vzpěr pro uchycení k trupu. Analyzována jsou jednotlivá omezení, hmotnosti pilotů i paliva. Zvolena je konstrukce plováků bez kol a zatahovacích mechanismů a pro tři rozhodující hmotnostní konfigurace jsou definovány čáry ponoru a polohy těžiště. Následuje podrobná kapitola určující 5 případů zatížení plováku podle stavebního předpisu ASTM-LSA. Tato část je velmi přehledně zpracována a vyhodnocena. Dále je vhodně navržena sestava vzpěr a jejich uchycení na trup letounu. Pro reálné použití návrhu je potřeba přepočítat zatížení jednotlivých vzpěr a závěsů a znovu určit koeficienty bezpečnosti. V další části diplomové práce student řeší Letové vlastnosti, statické zásoby letounu, aerodynamické charakteristiky letounu s plováky a velmi přínosná je kapitola stanovující letové výkony. Tato část je systematicky strukturována, správně řešena a jsou zde vyvozeny vlastní závěry. Stručně a přehledně je také představen návrh uchycení a ovládání kormidla plováku. Předložená práce je adekvátně rozsáhlá z důvodu množství úkolů. Zejména v úvodních kapitolách jsou uvedeny překlepy, chybné jednotky a odkazy. Práce je logicky uspořádána a velmi přínosná pro projekt letounu M-4 Irbis. Svým obsahem splňuje zadání, předkládá ucelený návrh zástavby plováků, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 92274