FRANZ, J. Rozbor a zhodnocení alternativních druhů pohonů pro použití v letectví [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Tématem práce bylo provést rozbor a zhodnocení alternativních paliv pro použití v letectví. V úvodu je nutné říct, že student pracoval zcela samostatně bez konzultací. Samotnou práci bych shrnul do tří základních častí. První část se zabývá rešerší jednotlivých druhů pohonů. Tato část je poměrně dobře a logicky uspořádána, ale trochu trpí na časté nepřesné formulace a terminologické chyby (např. Wankelův rotující válec). Dále na konci této části chybí nějaké porovnání a určení perspektivních pohonů pro letectví. V další části autor práce představuje některé letouny využívající alternativní paliva. V poslední části práce je krátká kapitola o hybridních pohonech a odhad ovlivnění doletu referenčního letounu po nahrazení pohonu alternativním. Bohužel z této kapitoly přímo čiší blížící se datum odevzdání a nedostatek času, který se projevuje jak na stylistické a gramatické úrovni, tak hlavně na kvalitě zde uvedených informací, kdy například u výpočtů není vůbec jasné, jaké hodnoty autor dosazoval a jak se k uvedeným výsledkům dostal. Kapitola je velmi rychle ukončena bez jakéhokoliv zhodnocení či komentáře daných výsledků. Dále chybí nějaké informace o možném budoucím vývoji, kdy minimálně technologie baterií, případně vodíkové technologie by si nějaký komentář možného vývoje zasloužily. I přes výše zmíněné nedostatky doporučuji práci k obhajobě.
Předložená práce se zabývá rozborem alternativních druhů pohonů a zhodnocení jejich použití pro letectví. Úvodní rešerše je zpracována poměrně dobře. V dalších kapitolách ale kvalita textu klesá a četnost chyb se zvyšuje. Kapitola 3, která se má věnovat implementaci alternativních pohonů působí nedokončeně. Obsahuje pouze podkapitoly k hybridním pohonům a uložení vodíku. Čtvrtá kapitola už přechází rovnou k části výpočtů výkonnostních charakteristik referenčního letounu, za který si student zvolil ATR 72-600F a uvažuje u něj použití pohonu s bateriemi a palivovými články. Text je očividně psán ve spěchu a závěry postrádají kritické zhodnocení. Např. je uvažován měrný výkon budoucí pohonné jednotky 16 kW/kg (odhadované maximum uvedené ve zdroji 2018), ale dnešní odhady už jsou jen kolem 9 kW/kg pro rok 2026. Student správně zmiňuje, že z důvodu zálohování bude potřeba zdvojení výkonové elektroniky pohonu, ale dále počítá pouze s hmotou jedné, čímž dostává velice optimistické odhady hmotnosti. Výpočty jsou jen stěží kontrolovatelné, když nikde není uvedeno dosazení a většinu hodnot je potřeba dohledávat v textu. Výpočty také nemají vlastní shrnutí výsledků a celá práce končí poměrně náhle velice stručným závěrem. Chybí mi zde především konečné posouzení, zda je letoun s alternativním pohonem schopen plnit stávající mise nákladního letounu. Zadání mělo 3 hlavní cíle práce, z kterých popis pohonů lze považovat za splněný, vyhodnocení vhodnosti pro letoun za částečně splněný a odhad budoucího vývoje za zmíněný. I přes výhrady práci doporučuji k obhajobě.
eVSKP id 154219