MATUŠKOVÁ, L. Strategie tepelného managementu kabiny EV vozidla v horkém a chladném klimatu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Fišer, Jan

Studentka Lucie Matušková zpracovala diplomovou práci na téma Strategie tepelného managementu kabiny EV vozidla v horkém a chladném klimatu. Hlavním cílem práce bylo exaktně ověřit jaké úrovně tepelného komfortu je dosaženo v kabině různých osobních vozidel, pokud je využito různých kombinací systémů pro vytápění či chlazení kabiny (tepelné čerpadlo, klasická klimatizace, PTC, vytápěné sedačky atd.). Jednalo se tedy o vyhodnocení měření z kabin více BEV vozidel ve stejných klimatických podmínkách (klimakomora) a při využití více systémů pro zajištění tepelného komfortu v kabině s vyhodnocením komfortu pomocí metody ekvivalentní teploty a diagramu komfortních zón. Hlavním cílem hodnocení bylo zjistit, jak různá vozidla a různé komfortní systémy zajišťují tepelný komfort v kabině a jaké energetické nároky to představuje. Studentka přistupovala ke zpracování práce relativně odpovědně, pravidelně konzultovala řešenou problematiku a provedla všechna potřebná měření v klimatické komoře na vozidle Hyundai Ioniq Electric. Nicméně i přes včasná upozornění vedoucího DP diplomantka relativně podcenila časovou náročnost zpracování dat, v důsledku čehož pak měla relativně málo času na dopsání textu a vyhodnocení závěrů. Práce má tak především po stránce stylistické úpravy a vyhodnocení závěrů jisté rezervy. Diplomantka však prokázala při zpracování DP houževnatost, osvojila si základy vyhodnocení tepelného komfortu pomocí ekvivalentní teploty a splnila cíle DP. Práci Lucie Matuškové doporučuji k obhajobě a hodnotím ji stupněm dobře/C.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Charvát, Pavel

Ve své diplomové práci se Lucie Matušková zabývá problematikou tepelné pohody v kabině elektromobilů a energetickou náročností jejího dosažení. Prvních šest kapitol práce má víceméně rešeršní charakter a jsou v nich představeny jednotlivé záležitosti související s řešenou problematikou (bateriová elektrická vozidla a metodiky hodnocení jejich energetické spotřeby, problematika přenosu tepla a tepelného managementu vozidla, tepelné technologie ve vozidle, systémy pro úpravu prostředí v kabině vozidla a tepelná pohoda). Vzhledem k relativní novosti studované problematiky má uvedení tématu diplomové práce v širších souvislostech své opodstatnění. V této části práce však postrádám vysvětlení použité metody hodnocení tepelné pohody MTV (Mean Thermal Vote). V kapitole 6, zabývající se tepelnou pohodou a způsoby jejího hodnocení, není MTV vůbec zmíněno. Naopak, vyhodnocené úrovně tepelné pohody v kapitolách 7 a 8 jsou vyjádřeny výhradně ve stupnici MTV. Hlavní přínos diplomové práce spočívá v provedení a vyhodnocení experimentů v klimatické komoře. Autorka diplomové práce provedla měření na voze Hyundai Ioniq electric a dosažené výsledky porovnala s předchozími měřeními, provedenými jinými výzkumníky, na vozech Škoda Enyaq, Škoda Superb iV a Hyundai Kona. Měření provedená autorkou diplomové práce byla zaměřena na stanovení energie potřebné na udržení konstantního tepelného stavu prostředí v kabině vozidla a vyhodnocení tohoto tepelného stavu z hlediska tepelné pohody. Zkoumány byly dva základní případy: vytápění kabiny vozu při teplotě venkovního vzduchu -5 °C a chlazení kabiny vozu při teplotě venkovního vzduchu 30 °C. Stav tepelné pohody byl sledován pomocí tří senzorů umístěných v místech, kde by se nacházely obličej, stehno a chodidlo spolujezdce sedícího na předním sedadle vedle řidiče. Energetické veličiny (příkony, spotřeby) byly převzaty z monitorovacího systému integrovaného výrobcem přímo ve vozidle. Veličiny byly vyčítány přes sběrnici CAN. Diplomová práce Lucie Matouškové má dobrou grafickou úroveň a nadprůměrný rozsah téměř sta stran mezi kapitolami Úvod a Závěr. Některé grafy (např. na obr. 104, 110, 115, 121, 126) jsou celkem zbytečné, protože prezentují jediný číselný údaj, který stačí uvést přímo v textu práce. U řady grafů je popis toho, co graf zobrazuje, uveden jak v horní části grafu, tak v popisku pod grafem, což mi také přijde zbytečné. Po jazykové stránce má práce dobrou úroveň, i když má diplomantka někdy problém s přesným technickým vyjadřováním (např. příjemný tepelný komfort, snesitelné teplo, méně energie na vytápění v letním klimatickým měření, apod.). V kapitole závěr, která je víceméně shrnutím obsahu práce, postrádám vyvození obecnějších závěrů ohledně energetické náročnosti zajištění tepelné pohody v kabinách bateriových elektrických vozidel (např. dopady na dojezd vozidla v různých ročních obdobích). Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 149409