CRHA, R. Paraprobiotika, postbiotika a další -biotika [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Trachtová, Štěpánka

Tématem závěrečné práce studentka Richarda Crhy byla problematika paraprobiotik, post biotik a dalších látek tohoto typu, tedy s přízviskem – biotik. V současné době se jedná stále o aktuální problematiku, kterou lze označit za mezioborovou. V rámci teoretické části student představil různé druhy – biotik, které se v současné době dostávají do popředí pozornosti nejen vědců a lékařů, ale již i výrobců doplňků stravy. Student při tvorbě textu pracoval samostatně, výborně pracoval s odbornou literaturou a zdroji vztahující se tématu. Praktickou část práce student také zvládl s velkou dávkou samostatnosti, výsledky zpracoval a v rámci diskuze srozumitelně a názorně zhodnotil. Obsahem, zpracováním i rozsahem překládaná práce vyhovuje požadavkům kladeným na práci této úrovně. Současně byly splněny cíle a všechny body zadání bakalářské práce. Student tedy vyhověl zadání, přičemž splnil všechny požadavky, a proto předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji ji hodnotit klasifikačním stupněm A/výborně.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Využívání konzultací při řešení práce B
Celkový přístup k řešení úkolů B
Splnění požadavků zadání A
Využití poznatků z literatury A
Studium literatury a její zpracování A
Kvalita zpracování výsledků A
Závěry práce a jejich formulace A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Šálek, Petr

Předložená bakalářská práce autora Richarda Crhy s názvem „Paraprobiotika, postbiotika a další -biotika“ pojednává o tématice různých biotik, jejich funkci na lidské zdraví a také o experimentálním stanovení složení komerčně dodávaného probiotického vzorku. Bakalářská práce je členěna standardním a logickým způsobem, kdy student v teoretické části práce popsal probiotika, prebiotika, synbiotika, biotika nové generace a metodu polymerázové řetězové reakce (PCR). Teoretická část této bakalářské práce je sepsána velmi dobře a zdařile. Student ve své práci velmi dobře a srozumitelně popsal výše uvedená -biotika, mechanismus jejich účinku, výhody jejich užívání a také případné nežádoucí účinky některých přípravků. K teoretické části bych měl jen jednu nepatrnou připomínku, že autor mohl věnovat tématům PCR a real-time PCR větší prostor, více popsat tyto metody a případně i příklady jejich využití. Následující experimentální část, která obsahuje opravdu velké množství informací, je popsána velmi dobře, přehledně, detailně a srozumitelně. V diskuzní části pak student popisuje výsledky své práce a je zřejmé, že ač je Richard Crha studentem bakalářského oboru, tak vykonal velký kus práce a měl možnost si prakticky osvojit některé základní biologické metody. Diskuzní část je popsána velmi srozumitelně a k této části bych měl jen pár připomínek, které se dají vysvětlit tím, že student ještě nemá velkou zkušenost s psaním diskuze vědeckých výsledků. Nicméně i tuto část považuji za zdařilou a mé připomínky neubírají na kvalitě této bakalářské práce. Uvedené otázky jsou spíše k zamyšlení a není nutné na ně odpovídat. Pro lepší srozumitelnost práce bych doporučil vysvětlení všech zkratek vzorků v Tabulkách 10, 11 atd. (např. Lacto-kit-1, Lacto-kit-2 atd.). Dále by bylo vhodné více porovnávat výsledky mezi sebou (např. str. 35 diskuze koncentrace izolované DNA u magnetických částic a komerčním kitem), poskytnutí vysvětlení nebo hypotézy k získaným zjištěním (např. str. 35 vysoká přítomnost RNA v případě použití komerčního kitu), jednotné označování vzorků (např. str. 39 a 40 označení vzorků 4mag, 5mag, 6mag, 7mag, 5kit; Čemu to odpovídá? V tabulkách a obrázcích uvádíte pouhá čísla.) a lepší a detailnější vysvětlení obrázků (např. křivky tání, kdy třeba píšete, že na obr. 17 byly označeny peaky specifických a nespecifických produktů. Co tím chcete říct? Čím jsou charakteristické jednotlivé peaky? Označil jste 12 peaků.; Na obr. 20 a 23 poukazujete na kontaminaci cizím mikroorganizmem. Jak jste k tomuto závěru dospěl a proč to neobjasňujete v diskuzi. Po diskuzní části následuje dobře a velmi srozumitelně sepsaný závěr práce, poté seznam použitých zdrojů, kde ale nedodržujete jednotný styl psaní citací, a práce je následně zakončena seznamem použitých zkratek. Závěrem bych chtěl zkonstatovat, že student naplnil stanovené cíle své práce, bakalářská práce je kvalitní, obsahuje detailní teoretický popis tématu práce, velký objem opravdu dobře diskutovaných výsledků a i přes několik gramatických chyb je práce napsána velmi dobře, a proto doporučuji bakalářskou práci studenta Richarda Crhy k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků B
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Využití literatury a její citace B
Úroveň jazykového zpracování B
Formální úroveň práce – celkový dojem B
Závěry práce a jejich formulace A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 149007