KEČKÉŠ, A. Modelování a simulace řízení střídavých elektrických motorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Student Adam Kečkéš vypracoval bakalářskou práci na téma „Modelování a simulace řízení střídavých elektrických motorů “. Zadání práce bylo délkou i obsahem nad rámec bakalářského studia, ale student jej zvládl velmi dobře. Délka vyhotovené práce je delší než bývá obvyklé, leč to lze přisoudit složitosti zadání. Prezentační a formální stránka práce je na velmi dobré úrovni. Student aktivně pracuje s odbornou literaturou a to jak knižní tak i s odbornými články a jeho celková práce s literaturou je na velmi dobré úrovni. Jelikož se student věnoval v práci návrhu diskrétních řídicích systémů, je možné a velmi jednoduché jeho výsledky ze simulací aplikovat na reálné elektrické pohony a implementovat je. Student prokázal schopnost učit se a porozumět odborným tématům nad rámec bakalářského studia. Student byl velmi aktivní a pravidelně se účastnil konzultací a jeho samostatnost byla na uspokojivé úrovni. Student jasně prokázal bakalářské schopnosti a proto nemůžu jinak, než jeho práci přijmout a navrhnout k obhajobě s hodnocením 85 B.
Hlavním cílem bakalářské práce studenta Kečkéše bylo modelování a simulace střídavých elektrických motorů. Práce je, až na jedinou výjimku, logicky členěna. Úvod poskytuje čtenáři stručný historický přehled o vývoji a použití elektrických motorů. V dalších kapitolách je podrobněji popsána problematika modelování a řízení elektrických pohonů. Modely společně s algoritmy řízení jsou studentem verifikovány v prostředí MATLAB Simulink. Na konci práce je poněkud nelogicky připojena kapitola o analýze nelinearit – analýza musí vždy předcházet implementaci (ať už reálnou implementaci, či v simulaci). Takto situovaná kapitola pak působí jako dodatek vytvořený na poslední chvíli. Obtížnostně se zadání práce řadí mezi středně náročné, časová náročnost splnění všech bodů zadání je však značná. Student musel pro splnění některých bodů zadání nastudovat látku probíranou až v rámci magisterského studia. Kvalita textu práce není konstantní a je zde jasně patrný předěl mezi částí převzatou ze semestrální práce a částí dopsanou v rámci práce bakalářské. Po grafické stránce došlo oproti semestrální práci k velkému posunu k lepšímu. Student se v závěru práce také zabýval stavovým řízením ve své nejsložitější variantě, a to s nulovou ustálenou odchylkou při působení konst. poruchy. Přínosnost této metody pro řízení motorů je však diskutabilní. Stavové řízení bývá nejčastěji používáno společně s pokročilými návrhovými metodami na soustavy, které jsou buď nestabilní, nebo mají více rovnovážných stavů. Zde použité návrhové metody (ať už metoda umístění pólů, či Control System Designer) však existují i ve variantě pro operátorový přenos a jejich použití ve variantě pro stavový regulátor nepřináší žádnou další přidanou hodnotu. Výsledkem je opět sada regulátorů navržených ekvivalentní metodou fungující dle očekávání stejně jako běžná PI(D) regulace. Za hlavní přínos této práce považuji porovnání průběhů napětí, proudů a momentů šestikrokového řízení s řízením vektorovým. Celkově je bakalářská práce nadprůměrná a student musel investovat značné úsilí do splnění všech bodů zadání. Přes všechny víše uvedené připomínky hodnotím práci stupněm B (85b).
eVSKP id 151644