HLAVÁČKOVÁ, B. Půdní aplikace hydrogelů s obsahem rhizobakterii [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2024.
Bakalářská práce Barbory Hlaváčkové se zabývá aktuální problematikou studia vlivu aplikace půdních rhizobakterii podporujících růst rostlin na růstové charakteristiky modelové rostliny (Lactusa sativa) a fyzikálně-chemické charakteristiky použité modelové půdy. Studentka se v rámci experimentální části práce zaměřila na porovnání vlivu různých aplikačních forem PGPR (suspenze, bakterie enkapsulované v alginátovém hydrogelu, hydrogel s bakteriemi po lyofilizaci, hydrogel bez bakterií a kontrolní vzorek). V rámci experimentální části nejprve optimalizovala kultivační experiment s řízeným osvitem, závlahou, kontrolovanou teplotou a vlhkostí a vhodně definovala parametry kvantifikace růstu rostliny, sledované během kultivace a po jejím ukončení. Obsahově bakalářská práce spadá do problematik řešených v rámci pracoviště i studentčina studijního programu a výsledky řešení práce budou rovněž využity v rámci řešeného projektu GAČR na FCH VUT. Jakožto vedoucí musím podotknout, že se studentka tohoto časově i experimentálně poměrně náročného tématu zhostila velmi dobře. Po celou dobu řešení práce měla experimenty vhodně naplánované a rozvržené, pracovala samostatně a cílevědomě. Jejím svědomitým přístupem byl získán velmi zajímavý soubor experimentálních dat, která budou představovat hodnotnou část výstupů využitých v rámci řešeného projektu GAČR. Bakalářská práce Barbory Hlaváčkové bezesporu splnila všechny cíle vytyčené v jejím zadání, doporučuji k obhajobě a hodnotím ji stupněm „výborně“ (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | B |
Bakalárska práca Barbory Hlaváčkovej sa venuje pôdnym aplikáciám hydrogélov s obsahom rhizobaktérii v modelových rastlinách šalátov. Bakalárska práca je logicky členená, začína teoretickou časťou, v ktorej študentka spracovala charakteristiku pôdy, rast podporujúce rhizobaktérie a ich mechanizmy pôsobenia a na koniec extracelulárnemu polysacharidu, alginátu. Samotná teoretická časť je kvalitne spracovaná, obsahuje 43 zdrojov z celkových 65. Avšak tu by som autorke vytkla pár tvrdení, napríklad, na strane 16 sa uvádza, že prvá zmienka o aplikačnom potenciáli PGPR bola z roku 1999 (bolo to už omnoho skôr a síce koncom 19. storočia), alebo na strane 19, kde stojí že molekulová hmotnosť bakteriálnych EPS sa pohybuje medzi 10–30kDa (niekedy sa môže hýbať až k stovkám kDa, závisí od bakt. druhu). Ďalej nasleduje kapitola s názvom „Súčasný stav riešenej problematiky“, kde študentka popisuje aktuálny stav používania biohnojív, ich formu aplikácie a dávkovania. Kapitola je veľmi zaujímavá a aktuálna. V ďalšej kapitole sa študentka dostáva k cieľom práce a nasleduje experimentálna časť, v ktorej sú prehľadne popísané postupy jednotlivých experimentov, na ktoré je táto bakalárska práca skutočne veľmi bohatá. V budúcnosti by som akurát odporúčala vyhnúť sa spojeniu „směs“ v súvislosti s bakteriálnou kultúrou, alebo inokulačným médiom a tiež že baktérie boli kultivované „asi“ 4 dni. Posledná časť práce je venovaná výsledkom a diskusiám, kde autorka komentovala a zaujímavo diskutovala výsledky svojej práce s použitím prehľadných grafov a doplňujúcich fotiek. Na záver sú zhrnuté výstupy experimentálnej práce. Barbora Hláváčková vo svojej bakalárskej práci splnila všetky ciele práce. Bakalársku prácu odporúčam k obhajobe a hodnotím ju stupňom A- výborne.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 156581