BOUCHNER, J. Výroba odlitku optimalizovaného čela válce pneumatického pohonu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Bakalářská práce je zaměřena do oblasti prototypové výroby tvarově složitého dílu. Stále častěji se v průmyslové praxi objevují součásti, které jsou optimalizovány pomocí různých CFD numerických výpočtů, topologické optimalizace, případně navrhovány za pomocí generativního designu. Velmi často vznikají velmi složité konstrukce a tvary, které je obtížné vyrobit konvenčními technologiemi. Student se zabýval 3D tiskem modelu a návrhem výrobní technologie pro takto navržený odlitek. Seznámil se s numerickou simulací a návrhem technologie vtokování a nálitkování hliníkového dílu, který následně vyráběl pomocí hybridní technologie vypalitelného/vytavitelného modelu do karmické skořepiny. Práce se rovněž zabývá měřením těsnosti na obrobeném díle a porovnáním vůči původního čela. Musím velmi ocenit, že student pracoval naprosto samostatně a iniciativně. Z provedených analýz byl schopen samostatně vyslovit závěry a formulovat následná doporučení. Jeho zájem o řešenou problematiku byl příkladný.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Bakalářská práce byla zaměřena do oblasti výroby odlitku čela pneumatického válce pneumobilu vyvíjeného na FSI, VUT v Brně. Jednalo se o vývoj technologie výroby odlitku válce z hliníkové slitiny, jehož tvar byl vyvinutý s využitím modelování proudění pro dosažení vyšší rychlosti plnění a rychlosti výfuku stlačeného vzduchu z válce. To by mělo zajistit vyšší rychlost a vyšší dojezd pneumobilu oproti stávající variantě. Velice kladně hodnotím ucelenou a vyváženou strukturu vlastní práce, která zahrnuje a popisuje všechny související procesy i operace spojené s návrhem tvaru odlitku, ověřením slévárenské simulace chladnutí a tuhnutí, vlastní výrobou odlitku až po fázi následného obrábění a měření dosažených parametrů v laboratorních podmínkách FSI, VUT v Brně. Práce je rozdělena velmi přehledně a logicky, a svým rozsahem, kvalitou i způsobem vypracování je na vynikající úrovni. Popis experimentu i popis a zhodnocení simulací jsou provedeny nejen textově, ale i pomocí obrázků a přehledných tabulek. Velmi kladně hodnotím také rozsah experimentu až do fáze laboratorního ověření přínosů nové geometrie odlitku na finálních parametrech pneumobilu. Jedná se o velmi kvalitní práci na výborné odborné i jazykové úrovni, čtivou, která může být využita při prototypové podobných typů odlitků. Práce obsahuje pouze velmi malé množství grafických a stylistických chyb. Hodnotím bakalářskou práci jako velmi zdařilou s řadou velmi zajímavých a v praxi uplatnitelných výsledků. Hodnotím práci výborně tedy za A a doporučuji ji k obhajobě. Některé připomínky k práci: Při popisu rozložení teplot při plnění na str. 21 uvádíte: Již na první pohled není z hlediska proudění počátek plnění zcela ideální. Neužíval bych výrazu ideální, ale spíše výraz např. optimální. Výraz ideální používáme spíše v jiných souvislostech např. ve spojení s ideálním plynem, kapalinou apod.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 157648