ZEMAN, P. Návrh upínacího přípravku pro měření tření a opotřebení v recipročním modulu tribometru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
V práci je popsán návrh přípravku pro Bruker TriboLab UMT jehož účelem je upnout vzorky s proměnlivou geometrií. Přípravek měl obsahovat vanu pro olejovou lázeň a možnost vyhřívání vzorku. Zmíněné požadavky nebyly v konstrukci v plném rozsahu implementovány - systém vyhřívání, upínací mechanismus a olejová vana nejsou v konstrukčním návrhu implementovány. Z pohledu konstrukce bude zvolené konstrukční řešení pravděpodobně obtížně vyrobitelné, především díly obsahující kulové plochy. Výkresová dokumentace návrhu obsahuje chyby povětšinou formálního charakteru, nicméně v některých výkresech chybí kóty. Pro obsluhu přípravku by bylo výhodnější mít pouze jeden ovládací prvek pro každý směr naklápění - výrazně by se tak zvýšila ovladatelnost a rychlost nastavení přípravku. Zpráva je z formálního pohledu na dostatečné vysoké úrovni s minimem nedostatků. Student v průběhu řešení pracoval velmi samostatně, s vedoucím práce konzultoval minimálně. I přes nedostatky především v rozsahu řešení práce a splnění dílčích cílů jsou výsledky práce použitelné pro další iteraci vývoje přípravku (jak bylo původně zamýšleno). Vzhledem k výše zmíněným výhradám doporučuji práci k obhajobě s výslednou známkou D.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Bakalářská práce se zabývá konstrukcí přípravku pro nastavení náklonu vzorku při testování metodou pin-on-plate na Bruker UMT zařízení, které má řešit geometrické nedokonalosti testovaných vzorků. Rovnoběžné nastavení povrchu vzorku přitom přímo ovlivňuje změnu normálové síly během jednoho cyklu vratného pohybu. V práci jsou rozebrány možné způsoby analogických řešení a některé komponenty pro řešení daného problému. Přehled není zakončen kritickým zhodnocením. Specifikace parametrů a požadavků na konstrukci není komentována a také nejsou obsaženy některé důležité parametry, jako například citlivost nastavení náklonu. Koncepční řešení obsahuje dva způsoby uložení stolu s alespoň dvěma stupni volnosti, samotný způsob nastavení náklonu není v koncepční fázi řešen. Konstrukční řešení obsahuje popis výsledného řešení, které kombinuje prvky obou konceptů. Výsledné řešení není smontovatelné, obsahuje tvarově složité a těžce vyrobitelné prvky. Přístup k některým šroubům je nepraktický nebo téměř nemožný. Práce neobsahuje žádný výpočet, který podpořil, že bude dosaženo požadované únosnosti přípravku 400 N nebo vyčíslena citlivost nastavení náklonu. Ačkoliv je v dílčích cílech zadání požadován návrh zásobníku maziva a vyhřívání vzorku, tak to není v práci řešeno. Z práce není také jasné, jak je řešeno uchycení deskových vzorků o rozměrech 25x50 mm, které má student v požadavcích na zařízení. Výkresová dokumentace neobsahuje kompletní kóty, často chybí geometrické a rozměrové tolerance. Je předepsána tvrdost dílu „kulový stůl“ z materiálu C45 po kalení 65 HRC, ta ale není pro tento materiál dosažitelná. Samotný text práce není příliš čitelný a popis není lehce srozumitelný. Na obrázky není odkazováno v textu a neobsahují názvy položek, které by zlepšily srozumitelnost popisu. Celkově mám k práci četné připomínky, doporučuji práci k obhajobě, kde věřím, že student bude schopen svou konstrukci lépe vysvětlit a obhájit.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | F | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | F | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 125117