BÁRTOVÁ, K. JEDNA IDENTITA: Brno-Vídeň-Bratislava [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Kristina Bártová ve své bytostně středoevropské práci rozvíjí úvahu o jedinečném, avšak až na výjimky zcela přehlíženém, historicky i geograficky úzkém sousedství tří velkoměst někdejší monarchie - Bratislavy, Brna a Vídně. V analytické části přesvědčivě dokládá historickou kontinuitu společného vývoje i do současnosti přeživší pozůstatky původní sounáležitosti. Společná identita tak pro Bártovou není individuální sebeprezentací v podobě již existujících tzv. národních domů, ale důvěrně známým místem domova, které nalézáme v prostředí "cizí" metropole. Neotřelá práce s kontextem jako symbolem, podmiňujícím vlastní řešení jednotlivých objektů, vytváří specifická místa společného prostoru k bytí, bydlení i přebývání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | Radostný s nezbytnou mírou osobního nasazení |
Projekt přináší zajímavé a srozumitelné téma, řešené odpovídající formou od analýz přes urbanistické, technické a provozní řešení k architektonicky krásně zvládnutým a prezentovaným objektům. Velkoryse pojaté zadání tří projektů v jednom by v případě Vídně a Bratislavy sice sneslo další dotažení, nicméně v celkovém konceptu práce je zpracováno naprosto adekvátně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Koncept tří měst jako ohnisek Středoevropského regionu, historicky a kulurně jednotného a přitom národnostně a politicky rozděleného, mne od začátku zaujal. Komunitní projekt “městského útočiště”, novodobé obdoby ashrámu, sdíleného obyvateli kraje zasahujícího na území čtyř evropských zemí, v sobě nese témata kulturní, sociologická, enviromentální i architektonická. Reflektuje šíři současného urbanismu. Ve vtipné zkratce glosuje specifika vybraných metropolí a doplňuje městskou krajinu na míru šitými projekty. Jako bonus nabízí zajímavý příběh, vizi podněcující fantazii a kreativitu, v současnosti vzácný a teprve znovuobjevovaný fenomén. | |
Architektonické řešení | A | Autorka řeší tři konkrétní místa ve třech městech třemi specifickými objekty, propojenými programem a příběhem. Diplomová práce obsahuje tři architektonické koncepty, vlastně tři samostatné projekty. Věžovou – pevnostní strukturu na brněnském Špilberku, vnitřní vesničku na vídeňském Ringu a loď na bratislavském Dunaji. Stavby spojuje jistý rukopis čistých jednoduchých prostorů, pracujících s kompozicí světla a výhledů. Minimální soukromé “cely” s adekvátním sdíleným prostorem odkazují k spiritualitě klášetrů, jednoznačné formy k nejlepší tradici puristické moderny, citlivé zasazení do městského organismu a hra s archetypy zase k žhavé současnosti. Z ambiciózního a náročného zadání tří staveb je nejdál dotažen brněnský projekt, u Vídně a Bratislavy si umím představit další rozvinutí navrženého konceptu. | |
Provozní řešení | A | Provozně jednoduchý koncept městského útočiště s minimálním ubytováním a sdíleným společenským prostorem předpokládá jednoduchý provoz založený na individuální soběstačnosti uprostřed fungujícího města. Úspěšně řeší typologicky různorodé formy věžové, pavilónové a lodní dispozice. Vzhledem k široce otevřené komunitní formě projektu by si realita nejspíš vyžádala rozšíření provozního zázemí a nějakou formu sociální kontroly sdílených prostor. Zvláštní je od okolí striktně oddělený vnitřní prostor vídeňských a bratislavských obytných buněk, zejména v kontrastu k velkoryse otevřené brněnské věži. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Technické a konstrukční řešení důsledně dodržuje koncept tří různých site-specific projektů. Autorka předvádí zvládnutou formu železobetonového monolitu, stavebnicově – kontejnerových objektů i lodní konstrukci. Všechna tři řešení jsou přehledně a srozumitelně prezentována. Osobně úplně nerozumím výběru hliníkových boxů pro Vídeň, očekával bych jednoznačnější zdůvodnění vazby anebo rozehranější vazbu s městem. Bezesporu zajímavé místo, které mimochodem sousedí s parcelou mého školního projektu z vídeňské Angevandte, si to zasluhuje. | |
Formální úroveň | A | Krásně odprezentovaný projekt se zábavně podanou analýzou, čistou grafikou a přehledným zpracováním opravdu potěší. Návrat k jednoduchým čárovkám přináší příjemný oddych od fotošopovaných vizualizací. V portfoliu maličko chybí fotodokumentace vybraných míst, což se dá vzhledem ke známosti všech tří metropolí odpustit. |
eVSKP id 70806