NOVÁK, M. Využití odpadního tepla z průmyslových procesů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Student projevil schopnost zpracovat rešerši na téma využití odpadního tepla z průmyslových procesů. Teoretická část je logicky členěna do třech kapitol (resp. podkapitol), kde autor čtenáře nejprve uvádí do teorie přenosu tepla související s odpadním teplem, dále popisuje problematiku odpadního tepla a nakonec představuje několik známých i méně známých technologií, které umožňují toto teplo efektivně využít. Praktická část práce se věnuje případovou studií integrace tepelných čerpadel do chemického závodu, které jako zdroj tepla využívají odpadní teplo z procesů. Student pracoval samostatně, což chválím. V práci ale není dostatečně zmíněno, že se zabývá především nízkopotenciálním teplem a čtenáře tak mohou některé pasáže zmást. Stylistika je spíše na průměrné úrovni. Svoje závěry by autor mohl prezentovat rozsáhleji. I přes zmíněné nedostatky je práce na dobré úrovni. Student splnil všechny body zadání, a proto ji navrhuji k obhajobě s výslednou známkou B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
V bakalářské práci na téma Využití odpadního tepla z průmyslových procesů se pan Michal Novák zabývá zbytkovým (nízkopotenciálním) teplem. Cílem práce bylo provést literární rešerši zaměřenou na problematiku odpadního tepla (teorie přenosu tepla, možnosti využití odpadního tepla) a popis případové studie pro existující provoz. Téma práce je aktuální, protože v rámci energetických a s tím spojených finančních úspor technologií se otázkou využití odpadního tepla zabývá stále více podniků. Autor ve své práci splnil cíle definované v zadání. V úvodní kapitole, která se zabývá teorií přenosu tepla, student přehledně popisuje jednotlivé způsoby přenosu tepla a faktory, které tento proces ovlivňují. Poukazuji ale na to, že zmíněná kapitola se až nápadně podobá literární rešerši, kterou ve své diplomové práci uvedl pan Nikola Bartošek (Brno, 2015), která ale není uvedená jako zdroj. Upozorňuji na to, že se pan Novák mohl, v případě, že čerpal ze zmíněné práce, ale neuvedl ji v seznamu literatury, dopustit závažné chyby, která musí ovlivnit výsledné hodnocení. Zmíněnou podobu kapitol zdůrazňují i chyby v bakalářské práci v místech, kde Novák použil jiná slova než Bartošek. Jako příklad uvádím úryvek z kapitoly 2.1: Novák: „Přenos tepla je děj, popisující výměnu tepelné energie mezi dvěma, eventuálně více látkami. Hybnou silou přenosu tepla je teplota. Dle druhého termodynamického zákona se teplo šíří z místa o vyšší teplotě do míst s nižší teplotou a to samovolně.“ Bartošek: „Přenos tepla je děj, který popisuje výměnu tepelné energie mezi dvěma, případně více látkami. Hybnou silou přenosu tepla je teplota. Dle druhého termodynamického zákona se teplo samovolně šíří z místa o vyšší teplotě do míst s nižší teplotou.“ V dalších kapitolách se autor věnuje zdrojům odpadního tepla se zaměřením na tepelná čerpadla. V praktické části práce student popisuje použití technologie na využití odpadního tepla realizované v chemickém závodu firmy Kemifloc a.s. V kapitole ale neuvádí parametry jednotlivých tepelných čerpadel ani nezdůvodňuje jejich výběr. Praktická část působí strohým dojmem. Chybí zde i informace o pracovních látkách použitých v čerpadlech, což je vzhledem k typu závodu a jeho potenciální nebezpečnosti pro okolí důležité. Z grafického, stylistického a gramatického hlediska se jedná o průměrnou práci. V textu je několik typografických chyb a chyb v interpunkcích. Chaoticky působí i Seznam použitých zkratek a symbolů, u kterého postrádám logičnost uspořádání. Vzhledem k menšímu rozsahu práce a výše zmíněným chybám (především možné nepůvodnosti práce) doporučuji práci k zevrubné obhajobě a navrhuji známku D.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | F |
eVSKP id 92432