SVOBODOVÁ, P. Detekce nedeklarovaných druhů ovoce v potravinových výrobcích pomocí molekulárně-biologických a instrumentálních metod [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Fialová, Lenka

Bakalářská práce Petry Svobodové je zaměřena na detekci přítomnosti jablečné složky v ovocných pyré pomocí molekulárně biologických a instrumentálních metod. Studentka k řešení všech úkolů přistupovala zodpovědně. Při psaní teoretické části práce bylo potřebných pouze několik úprav menšího rozsahu. Při řešení experimentální části si studentka poměrně rychle osvojila dovednosti nutné pro zvládnutí všech použitých metod, a projevila samostatnost nejen při provádění experimentů, ale i při hledání příčiny potíží, které se během nich vyskytly. Během celé doby řešení práce studentka aktivně využívala konzultace. Její bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji stupněm B - velmi dobře.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů A
Splnění požadavků zadání A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Závěry práce a jejich formulace B
Studium literatury a její zpracování B
Využití poznatků z literatury B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Wikarská, Monika

Predložená bakalárska práca sa na 58 stranách (prílohy by nemali byť číslované) zaoberá detekciou jablka v detských ovocných príkrmoch metódou qPCR a HPLC. Študentke sa podarilo vybrať dva páry primerov špecifických pre jablko s dostatočnou účinnosťou a určiť aj ich citlivosť. Práca je napísaná takmer bez gramatických chýb na dobrej jazykovej úrovni a jej zadanie bolo splnené v plnom rozsahu. V teoretickej časti sa študentka venovala charakterizácii použitého materiálu a obzvlášť venovala pozornosť použitým metódam, ktoré sú spracované do hĺbky a dajú dobre sa využiť pri interpretácii výsledkov. V súvislosti so zameraním práce by ale bolo vhodné zaradiť kapitolu o zložení rastlinnej DNA a s tým spojený výber vhodných primerov a ich rozdelenie na špecifické a nešpecifické. Takisto by bolo vhodné uviesť aké gény vybrané primery kódujú a prečo boli zvolené. S ohľadom na použitú metódu HPLC by bolo vhodné, keby sa jej študentka venovala v kontexte s danou témou, a to stratégii výberu fenolických látok ako markerov pre detekciu jablka pomocou HPLC. V tabuľke 1 autorka uvádza chemické zloženie jablka v presných hodnotách bez odchýliek, pritom sa jedná o rastlinný materiál so značnou variabilitou zloženia daného odrodou a podmienkami pestovania. Obrázok 3 je rozmazaný a popis je nesrávny - ide o štruktúrnu jednotku agarózy, nie štruktúru agarózy. Študentka celkovo citovala 47 zdrojov, no iba polovica z nich predstavovala zdroje zahraničné a 11 zdrojov tvorili zahraničné odborné články. Študentka citovala aj neodbornú literatúru (13), čo by sa vo vedeckej práci nemalo vyskytovať. Experimentálna časť je napísaná prehľadne, no ocenila by som podrobnejšiu diskusiu výsledkov - pri každom závere je vhodné uviesť dôvod danej interpretácie výsledkov podložený výsledkom merania. V mnohých prípadoch autorka dané výsledky diskutuje , no niekedy iba uvedie daný výsledok bez odkazu na výsledok (tvar krivky, ...). Ku diskusii a výsledkom mám zopár poznámok. V odstavci 5.1.2 nie je jasné čo bolo použité ako pozitívna kontrola pre amplifikáciu DNA z broskyne. Pri opise obrázku 30 autorka píše o píkoch, no z hľadiska ich tvaru sa dá hovoriť iba o nameranej hodnote absorbancie. Pri obrázkoch 13-18 chýba legenda (aspoň odkaz). Posledná veta v časti 5.1.6. nie je logicky správne štylizovaná: ,,Malé množství specifických produktů u vzorků obsahujících DNA z komerčních výrobků bylo detekováno při 89 °C.”. Na tomto obrázku naviac vidíme pozitívnu kontrolu, ktorá má píky pri 77 °C a 95 °C (autorka uvádza 89 °C a 95 °C). Na základe vyššie uvedeného konštatujem, že práca splňuje nároky na VŠKP, hodnotím ju známkou B - veľmi dobre a doporučujem k obhajobe.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků B
Interpretace výsledků, jejich diskuse C
Využití literatury a její citace D
Úroveň jazykového zpracování B
Formální úroveň práce – celkový dojem B
Závěry práce a jejich formulace B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 131414