JASANSKÝ, M. Návrh dynamických modelů pro řízení trakce experimentálního vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.
Student vypracoval několik variant kinematického a dynamického modelu experimentálního čtyřkolového vozidla se všemi řízenými a hnanými koly. Simulační výsledky byly v závěru práce srovnávány s experimenty na reálném vozidle. Diplomant dále prokázal dobrou schopnost práce v týmu, jehož výsledkem je funkční experimentální vozidlo využitelné v dalších pedagogických a vědecko-výzkumných aktivitách ústavu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce zpracovává zajímavé a aktuální téma modelování dynamiky vozidel, odhadu parametrů a elektronických systémů řízení stability vozidel. Vše je aplikováno na experimentálním modelu vozidla. Tím je dán i relativně velký rozsah provedených prací i samotné diplomové práce. Právě z rozsahu práce a patrně ze snahy nenavyšovat počet stran pramení většina připomínek na její formální stránku. V textu se objevují drobné nepřesnosti (např. na str. 60 špatné jednotky pro rychlost směrové úchylky rad místo rad/s, zápis vztahu 5.16, číslování uvnitř převzatých obrázků z literatury – obrázek 3.1), autor střídavě používá české i anglické termíny (např. používá jak Kamm circle i Kammova kružnice). Domnívám se, že v textu chybí alespoň stručné představení experimentálního vozidla, jeho fotografie, základní rozměry a parametry, zejména proto, že se s nimi v textu významně pracuje. Popis experimentů je natolik strohý, že se ztrácí představa o způsobu jejich provedení. Samotnou věcnou a obsahovou stránku práce hodnotím velmi vysoko, stejně tak úroveň a množství vykonané práce a nemám k této stránce práce žádné významné připomínky. Drobná doporučení pro případné pokračování ve zpracovávané problematice: Požité modely v práci předpokládají, že koeficient tření pneumatiky je nezávislý na jejím vertikálním zatížení, což u reálných pneumatik není pravda a u modelů s větším důrazem na popis zatížení jednotlivých kol může ovlivnit i výsledky simulovaných manévrů. Proto by bylo vhodné v případě použití těchto modelů prozkoumat jaké vlastnosti má pneumatika experimentálního vozidla, která se svou konstrukcí a velikostí liší od běžně používaných pneumatik. Vztahy 4.56 až 4.59 popisují na základě zjednodušení dynamická zatížení kol. Ze vztahů, tak jak jsou sestaveny, vyplývá, že změna zatížení kol na vnější a vnitřní straně zatáčky v důsledku odstředivého zrychlení je ovlivněna přitížením a odlehčením nápravy v důsledku podélného zrychlení. Tomu u většiny vozidel nedochází. Vhodnější by proto bylo použit klopných tuhostí náprav a člen s ay umístit mimo poslední závorku.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 26506