HUTIRA, M. Mod do hry Minecraft [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2025.

Posudky

Posudek vedoucího

Starka, Tomáš

Bylo patrné, že studenta práce bavila a přicházel i s vlastními nápady. Zároveň se však snažil práci dělat v potřebné kvalitě, která je vyžadována pro dlouhodobější udržitelnost takového modu a jeho možnou integraci s mody dalšími. V práci zároveň implementoval rozšíření ve formě vlastního DSL pro popis pravidel struktur a jako ukázku integroval jeden z modů/formátů pro práci se "schématy" - Litematica.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Student měl za úkol udělat lehký průzkum modovacích API pro hru Minecraft, a poté udělat mod umožňující dynamické generování struktur za běhu hry. Student práci pojal jako framework, který je možné rozšířit i bez zásahu do kódu s pomocí vlastního "Jazyka generátorových profilů". Toto považuji za podstatné rozšíření. Samotné zadání hodnotím jako obtížnější, jelikož je potřeba nastudovat a přizpůsobit se poměrně komplexnímu ekosystému. S výsledkem jsem nad míru spokojen.
Práce s literaturou Student nastudoval a porozuměl dostatečnému množství materiálu.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student byl aktivní, pravidelně konzultoval důležité kroky, pracoval svědomitě a s vlastní iniciativou.
Aktivita při dokončování Student nepolevil v aktivitě ani v závěru. Obsah práce byl dostatečně konzultován a dokončen v předstihu.
Publikační činnost, ocenění
Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Chlubna, Tomáš

Výsledky práce jsou kvalitní, text není zatížen velkým množstvím chyb a výsledný mod je dobrým příspěvkem herní komunitě. Práce je celkově na dobré úrovni. Textová zpráva obsahuje jen méně závažné nedostatky. Autor projevil také aktivitu navíc a osobně došel svou práci prezentovat. Byl patrný jeho zápal a nadšení pro vývoj modu a chtěl by na něm i nadále pracovat.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Obtížnost práce je vyšší díky netriviálnímu řešení výsledného modu. Ačkoliv se nejedná o vytvoření celé hry, ale o modifikaci již existujícího produktu, výsledek práce je komplexní a autor řeší mnoho zajímavých problémů. Nutnost nastudování příslušného API a pochopení jak existující hra funguje také zvyšuje časovou náročnost práce.
Rozsah splnění požadavků zadání Všechny body zadání jsou splněny. Bod číslo 4 je splněn částečně, mód je veřejně dostupný, ne však na uvedené platformě. Autor osobně sdělil že publikování modu dokončit plánuje. Uvedené odchýlení se od zadání však není závažné.
Rozsah technické zprávy Technická zpráva dostatečně popisuje celou práci.
Prezentační úroveň technické zprávy 95 Struktura práce je na dobré úrovni a text velmi dobře vysvětluje dané problémy. Text dobře navazuje a jasně popisuje danou problematiku. Ačkoliv je hra Minecraft poměrně známým herním produktem, teoretická část mohla obsahovat alespoň krátké obecné představení hry pro čtenáře, kteří hru příliš neznají.
Formální úprava technické zprávy 87 Zpráva je psána srozumitelně a obsahuje pouze několik menších nedostatků. Překlepy se v textu vyskytují pouze zřídka. Na několika místech použité tvary sloves v 1. a 2. mluvnické osobě narušují odborný ráz textu. V textu se nachází nevhodná kombinace slovenského a anglického jazyka: s rozsahom 1 to (numerical range) 3 . Obrázky 2.1 a 3.5 nejsou odkazovány v textu. Popisky obrázků jsou nekonzistentně zakončeny, někdy tečkou, jindy bez. Odkazy na obrázky 3.2 a 3.3 jsou v textu uvedeny v opačném pořadí. Některá slova jsou různě formátována napříč textem. Příkladem je slovo Litematic , které je bez zjevné příčiny někdy sázeno s velkým, jindy s malým písmenem a někdy i jiným druhem písma. Nekonzistence je také lehce patrná u seznamu na začátku kapitoly 4, kde jedna odrážka začíná malým písmenkem za pomlčkou. Zpráva obsahuje velmi pěkné vysvětlující obrázky, často ve vektorovém formátu.
Práce s literaturou 88 Je vhodně citováno 6 kvalitních odborných zdrojů. Literatura by mohla obsahovat více zdrojů. Některé použité informace, např. v sekci 2.5, mohly být také citovány. U zdrojů [1, 2] chybí DOI.
Realizační výstup 100 Výsledný mod je podstatným a zajímavě řešeným rozšířením existující hry. Mod zahrnuje přidání nových entit do hry v podobě rasy trpaslíků, kteří autonomně staví nové prostory v herním světě. Samotné generování prostorů je procedurální, na základě formálních gramatik, které může uživatel sám definovat. Generátor také explicitně řeší problémy vztahující se k integraci vytvářených prostor do již existujícího světa tak, aby nedocházelo ke zbytečným stavebním úpravám kde to není nutné a aby byly zachovány původní materiálové bloky světa, kde nejsou nutné úpravy. Výsledné kódy jsou vhodně strukturovány a organizovány.
Využitelnost výsledků Výsledný mod je plnohodnotným rozšířením hry a vhodným produktem pro komunitu. Mod je veřejně dostupný jako GitHub repositář. Výsledek poskytuje významné rozšíření hry v podobně možnosti procedurálního generování světa ne pouze na začátku hry, jak je implementováno v původním produktu, ale také za běhu hry. Mod může sloužit mimo zábavu také pro interaktivní studium použití formálních gramatik.
Navrhovaná známka
A
Body
93

Otázky

eVSKP id 164900