KORČÁK, A. Personalizace filtrování produktů pomocí znalostních systémů pro e-shop [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.
Předložená bakalářská práce „Personalizace filtrování produktů pomocí znalostních systémů pro e-shop“ řeší návrh a realizaci webového modulu pro výběr produktu na základě zákazníkových požadavků. Realizovaný modul bude možné naistalovat do e-shopů pro různé produkty. Pro ověření funkčnosti byl zvolen výběr mobilu. Práce je členěna do 6 kapitol a obsahuje 49 stran. V kapitolách 1 až 3 jsou shrnuty teoretické základy tj. typy ES a základní terminologie diagnostických expertních systémů, popis práce znalostního inženýra při realizaci báze znalostí a popis expertního systému NPS včetně syntaxe báze znalostí. Jednotlivé kapitoly mají odpovídající rozsah. Vlastní práce - tvorba a ladění báze znalostí, realizace webového modulu a testování funkčnosti celého systému - je popsána v kapitolách 4 až 6. Student se v řešené problematice dobře orientu. Výsledkem práce je funkční filtrace produktů pomocí expertního systému NPS pro e-shop. Bakalář pracoval samostatně, dosažené výsledky pravidelně konzultoval. Student zadání bakalářské práce splnil. Zkušební komisi navrhuji hodnocení 89 bodů.
Zadání bakalářské práce studenta Aleše Korčáka patří díky požadavkům na praktickou realizaci znalostní báze expertního systému s dalšími specifickými aplikačními požadavky mezi náročnější. Student prokázal jasné znalosti v oblasti návrhu znalostní báze expertního systému a návrhu webových informačních systémů. Znalosti student vhodně aplikoval a výsledkem jeho práce je specifická webová aplikace využívající serverovou část obecného expertního systému NPSCore (dále jen ES), doplněná studentem o vytvořenou ukázkovou bázi znalostí. Tato webová aplikace má za úkol laickým zákazníkům zvoleného internetového obchodu, po zpracování výsledků konzultace s ES, nastavit vhodné vyhledávací a filtrační parametry pro jím preferované zboží. Laický zákazník je tak schopen získat seznam zboží v daném internetovém obchodě setříděné dle jím vyjádřených preferencí a to bez nutnosti, znát detailní význam a hodnoty požadovaných technických parametrů daného zboží. Zadání práce bylo splněno a dosažené výsledky jsou obsaženy v textu i přílohách práce. Způsob řešení zadání svědčí o orientaci studenta v oboru a zvolené řešení lze označit za správné. Úvodní kapitoly 1 až 3 se věnují popisu teoretických znalostí, které student nastudoval a svým rozsahem představují zhruba polovinu objemu textu jeho bakalářské práce. Tento rozsah vzhledem ke specifickému oboru zadání práce (zasahující nad rámec bakalářského studia) považuji ze přiměřený, přesto by ale mohl být dle mého názoru technicky detailnější. Kapitoly 4 - 6 tvoří již vlastní práci studenta, kde na cca 18 stranách textu popisuje postup volby vhodné ukázkové úlohy a návrh i realizaci demonstrační báze znalostí. Dále se student věnuje základnímu popisu rozdělení jím realizovaného systému na jednotlivé komponenty a popisu jejich realizace. K této části textu bych měl jedinou, přesto dle mého názoru vážnou výhradu, kterou je nedostatečný rozsah kapitoly 6.5, kde měl student diskutovat a zhodnotit dosažené výsledky. Pro tuto kapitolu měl student zvolit lepší formu prezentace výsledků a také zcela jistě větší rozsah, než je jediná strana textu. Nabízelo by se zde provést také testování na větší skupině uživatelů a zhodnocení jejich uživatelského zážitku. Pokud by student takto lépe zpracoval dosažené výsledky, pravděpodobně by i poslední kapitola: Závěr, obsahovala více detailních informací o výsledcích. Formální zpracování práce je na velmi dobré úrovni, text obsahuje důležitý rejstřík i vysvětlení jednotlivých pojmů a zkratek. V textu práce je naprosto minimální množství překlepů, což svědčí o důkladnosti, s jakou student k řešení práce přistupoval. Přiložené CD obsahuje text práce, zdrojové a konfigurační soubory výsledné webové aplikace. Na CD by bylo vhodné doplnit alespoň krátký video soubor prezentující funkčnost výsledného ES, který by mohl následně sloužit i k rychlé orientaci jeho budoucích uživatelů. Vzhledem k náročnosti úkolu a dosaženým výsledkům mohu zodpovědně konstatovat, že předložená práce svědčí o bakalářských schopnostech studenta a práci doporučuji k obhajobě. Studentovi navrhuji hodnocení bakalářské práce stupněm: velmi dobře – B (85).
eVSKP id 134477