SKUTIL, M. Návrh podvozku hornokřídlého letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Jebáček, Ivo

Student si vybral téma spojené s návrhem zatahovacího podvozku pro hornokřídlou variantu letounu řady TL. V průběhu řešení však nebyly k dispozici finální křivky hornokřídlé verze a proto svůj návrh aplikoval na letoun Sparker z nějž hornokřídlá varianta vychází. Student diplomovou práci pravidelně konzultoval nejen s vedoucím, ale pravidelně navštěvoval i firmu TL-Ultralight kde svoje konstrukční návrhy prezentoval. Moje konstatování, že student přistupoval k práci racionálně a jasnou představou dosažení konstrukčního výsledku použitelného v praxi, potvrdil i hlavní konstruktér firmy TL-Ultralight. Práce je na dobré úrovni a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Vaněk, František

Diplomová práce má celkem 83 stran , z toho 20 stran příloh. Je přehledně a srozumitelně členěná. První část práce je rozsáhlý přehled používaných zatahovacích podvozků na UL a malých letounech. Pak na str. 23 začíná vlastní návrh hlavního podvozku, nejprve jako koncepční návrh, kdy je volen typ nohy a způsob zatahování podvozku do trupu. Po vyřešení těchto otázek následuje kapitola 3 s konstrukčním návrhem podvozku, zde je představena noha hlavního podvozku, třmen uchycení a zlamovací vzpěra. Na str. 50 pak začíná výpočet zatížení podvozku. Tato kapitola je bohužel zcela nepoužitelná díky zásadní chybě na začátku, kdy diplomant nepochopením základních předpokladů při stanovení pozemního zatížení snížil hmotnost letounu z 600kg na 400kg a to nejen pro přistávací případy, ale i pro podmínky bočního zatížení a brzdění. Takže v rámci "ušetření hmotnosti konstrukce" letounu rovnou "ušetřil zatížení". Poslední kapitolou je kapitola 5, ve které je řešena pevnostní kontrola laminátové nohy, která je provedena v programu Autodesk Inventor, kdy je v tomto programu zvolen materiál "glass fibre reinforced plastic", jehož vlastnosti nejsou v práci nijak uvedeny. Není také řešena pevnostní kontrola zástavby podvozkové nohy a ani nejsou uvedeny okrajové podmínky výše uvedené "MKP" analýzy. Pokud se týká příďového podvozku, tak práce ho zmiňuje pouze v úvodu na str. 10, kdy konstatuje, že tento podvozek bude převzat z letounů TL-Stream a Sparker a více se jím ani jeho zástavbou už nezabývá.. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 139999