HÝSEK, D. Vyhodnocení možnosti úpravy vybrané části sítě veřejného osvětlení pro nabíjení EV [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Baxant, Petr

Předložená diplomová práce Bc. Davida Hýska reaguje na aktuální potřeby budování nabíjecí sítě pro bateriová elektrická vozidla a popř. plug-in hybridní vozidla. Hlavním cílem byla úvaha, resp. studie proveditelnosti úpravy vybrané části sítě veřejného osvětlení pro nabíjecí AC strukturu. Na první pohled jednoduché téma si vyžádalo cca 90 stran textu, který je rozdělen do 12 ti kapitol. Pokyny ke zpracování byly přizpůsobeny současnému rozvoji v městě Brně a spolupráci univerzity VUT a města Brna v oblasti čisté mobility na základě podepsaného memoranda z roku 2022. Správu osvětlení a sítě veřejného osvětlení (VO) zajišťuje akciová společnost Technické sítě Brno a zde bylo uskutečněno několik osobních jednání. Student měl provést rešerši situace jak v ČR tak ve světě, posoudit projekty v městě Brně a na základě jednání s provozovatelem navrhnout příkladové studie. Student během řešení dostatečně spolupracoval s vedoucím i konzultantem Ing. Martinem Paarem, Ph.D., průběh prací byl víceméně vyvážený s větší akcelerací v závěrečné fázi projektu. Výsledky řešení byly průběžně prezentovány na dílčích setkáních se studenty a průběh prací korigován, na což diplomant adekvátně reagoval úpravami postupu práce. V průběhu řešení musel brát diplomat v potaz skutečnost, že přímé využití sítě VO je komplikované a to vzhledem k nasazenému řízení a regulaci, ale částečně i dimenzování a měření spotřeby elektrické energie. Navržené koncepty proto definují paralelní síť v souběhu sítě VO a využití popř. pouze sloupů VO jako nosných prvků pro nabíjecí AC zařízení. Studentem navržené scénáře byly zatím nasazeny v rámci přípravných prací a rekonstrukce VO na ulici Technická, kde byly položeny chránící trubky, do kterých je možné zatáhnout silové a popř. komunikační kabely z RVO. Student také navrhnul a ověřil dimenzování kabelů s využitím nástroje OpenDSS. V kapitole 11 se zabývá připojitelností FV elektráren do sítě VO v případové studii na ulici Veveří. Cílem bylo ukázat možnosti tzv. multifunkční sítě, která slouží pro další účely, nejen jednostranně pro noční svícení pouhých 4000 hodin ročně. I když se jedná o poměrně malý vzorek dat, student ukazuje, že i v této husté aglomeraci ve středu města lze najít potenciální kapacitu pro výrobu elektřiny z obnovitelného zdroje a přímou akumulaci ve vozidlech s využitím pro čistou mobilitu. Oceňuji rozsáhlý rozsah použité literatury obsahující přes 80 zdrojů. Práce z mého pohledu splnila zadání a je použitelná pro provozovatele sítí VO popř. i jiných sítí, neboť řešení není přímo na síti VO závislé, ale síť spíše rozšiřuje o další možnosti. Doporučuji práci k obhajobě u státní závěrečné zkoušky.

Navrhovaná známka
A
Body
92

Posudek oponenta

Vrána, Michal

Předložená práce studenta Bc. Davida Hýska se zabývá vyhodnocením možnosti úpravy vybrané části sítě veřejného osvětlení pro nabíjení elektrických vozidel. V úvodu práce student popisuje koncept „chytrých měst“, v kontextu toho následně doplňuje přehled plánovaných nebo již uskutečněných projektů na území města Brna. Díky tomu poskytuje čtenáři ucelený pohled na probíhající a plánované aktivity na tomto území. V následující kapitole jsou uvedeny hlavní motivace pro využití synergie veřejného osvětlení a nabíjecích bodů. Důležitou informací v této části je popis synergie veřejného osvětlení a nabíjecích bodů podle způsobu uvažovaného technického řešení. Další kapitola stručně shrnuje již realizované obdobné projekty na území Evropy. Navazující 4. až 6. kapitola shrnují technické aspekty realizace nabíjecích bodů. Zde student ne zcela správně uvádí vliv „nabíjecích stanic“ na distribuční síť. Samotný AC wallbox „nabíjecí bod“ není vybavena výkonovou elektronikou, ale pouze řídicí jednotkou, měřicími a ochrannými prvky a tedy nemůže významně působit na DS. Posuzování zpětných vlivů je nutné provádět na úrovni elektromobilů, ve kterých je samotná nabíječka vestavěna. Poměrně rozsáhlá teoretická část čerpá z úctyhodného množství zdrojů. Kvalitu práce a srozumitelnost pro nezorientovaného čtenáře mírně snižuje nejednotná terminologie. Tuto skutečnost přičítám právě velkému množství zdrojů a doslovným citacím. V praktické části práce je provedena komplexní studie možného rozvoje infrastruktury nabíjecích stanic v návaznosti na uvažovanou synergii s veřejným osvětlením. Mimo obecné zhodnocení aplikovatelnosti na území města jsou navrženy konkrétní technická řešení pro vybrané typové lokace. V této části kladně hodnotím zvolený přístup při zpracování jednotlivých scénářů, kdy jsou uvažovány technické, administrativní i sociologické faktory ovlivňující realizaci a provoz nabíjecích bodů. Nad rámec tématu synergie nabíjecích stanic a VO je navíc tato část rozšířena o vyhodnocení připojitelnosti OZE v jedné z uvažovaných lokalit. Tato kombinace se jeví jako logická a na základě uvedených závěrů i přínosná z hlediska navýšení kapacity sítě VO. Samotná práce je zpracována na odpovídající technické úrovni. I přes zmíněné drobné nedostatky hodnotím práci známkou A 95b a doporučuju ji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 152073