DOMSKÝ, V. Tříválcový řadový vznětový motor s excentrickým klikovým mechanismem pro užitková vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.
Diplomová práce v zásadě splňuje požadavky zadání, současně však obsahuje celou řadu věcných nepřesností, některé prezentované výstupy nejsou patřičně dokumentovány, nebo způsob jak byly získány je zcela nejasný, což platí zejména pro výpočet třecího výkonu pístní skupiny. Rovněž po formální stránce má text celou řadu nedostatků.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Diplomant Viktor Domský se zabýval ve své DP excentrickým klikovým mechanismem řadového tříválcového vznětového motoru s cílem snížit třecí ztráty v pístní skupině. Jeho práce má celkem 65 stran textu a je členěna vedle úvodu a závěru do 6 hlavních kapitol, ve kterých se autor postupně zabývá kinematickými veličinami excentrického mechanismu, silami působícími v klikovém mechanismu, rozborem nevyváženosti, excentrickým klikovým mechanismem, konstrukčním návrhem klikového hřídele a torzními kmity. Zpracování práce po stránce obsahové i formální dělá dojem velké povrchnosti. Některé postupy řešení, formulace a převzaté informace působí zmateně. Součástí hlavního zaměření práce měl být vliv excentricity, ale v rozboru vyváženosti (kap. 3 na str. 23) je zopakován pouze rozbor vyváženosti centrického mechanismu a vlivem excentricity se autor vůbec nezabýval. Tento je zohledněn až v následující kapitole při výpočtu normálové síly mezi pístem a vložkou válce. Vztah (44) je však zcela zmatený a ztrátový výkon podle něho počítat nelze. Konstrukční návrh klikového hřídele předpokládá částečné přeložení vektoru momentu setrvačných sil posuvných částí I. řádu, avšak i zde autor vliv excentricity na průběh sil I. řádu zcela pominul. Pevnostní kontrola je provedena přijatelným „učebnicovým“ způsobem, autor v modelu MKP uvažoval i vliv mazacího kanálku. Poněkud nelogicky působí zařazení výpočtu torzních kmitů na úplný konec, když výsledky tohoto výpočtu mají být použity jako zátěžné účinky modelu MKP.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E |
eVSKP id 82525