CHROPOVSKÝ, J. Design elektrické lokomotivy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - B, úroveň tvarové kultivace - C, barevnost navrženého designu - A a grafická úprava výkresů - B. Design lokomotivy se prezentuje osobitým a funkci stroje adekvátním výrazem síly a robustnosti. Tvarování čelní partie lokomotivy, které je logicky signifikantní pro celkový výraz je ale možná až příliš komplikované, zvláště v kontrastu s jednoduchostí linií ve středové partii tělesa stroje. Diplomová práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní výsledky k řešení designu elektrické lokomotivy.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - A, úroveň tvarové kultivace - C, barevnost navrženého designu - D a grafická úprava výkresů - C. U předloženého diplomového projektu oceňuji vnímání jednotlivých cílových skupin a zvýšení uživatelského komfortu strojvedoucího v podobě vybaveniosti pracoviště a výhledu na tra. Panoramatické sklo mohlo být přesto v Závěrečné zprávě předtsaveno v detailní ergonomické souvislosti, možná i formou srovnání s aktuálně vyráběným typem lokomotivy, aby byl autorův přínos zcela zřetelný. Navržený design působí poměrně konzervativně a nijak výrazněji se nevymyká současné produkci. Odvážnější přístup při tvorbě designu především uzlu masky a světel by jistě uvítal provozovatel, ale především výrobce lokomotivy. Ten je totiž v rámci podpory budování značky okamžikem prodeje, kdy je následně souprava provedena v barvách provozovatele, návrhem bez silného identifikačního prvku ochuzen o následnou komunikaci svojí značky směrem k dalším zákazníkům. V představeném nárvrhu designu postrádám souvislost s výrobcem lokomotiv (Škoda Transportation, Pesa, Mobi). Absenci vlastního grafického a barevného designu lokomotivy, kterou by se výrobce sám prezentoval, považuji stejně jako absenci silného identifikačního prvku za nedostatek představeného řešení. Výrobce investuje nemalé částky do vývoje, podpory prodeje a chce být na veletrzích i v běžném provozu vidět a vnímán, aby oslovil budoucí zákazníky. Zvolené tvarosloví a předložené řešení přesto odpovídá kontextu železniční přepravy a na první pohled respektuje běžné technologické postupy, které se při výrobě takových zařízení používají. Diplomová práce je objemem odvedené práce velkého rozsahu a splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní výsledky k řešení designu elektrické lokomotivy.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 92496