FRANĚK, L. Flight Management System Model [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Klusáček, Stanislav

Cíl diplomové práce byl vývoj a implementace vybraných bloků FMS v prostředí Matlab. Jelikož práce byla realizována téměř výhradně ve spolupráci s vývojovým centrem firmy Honeywell a pod konzultačním vedením Ing. Tomáše Neužila, Ph.D. a Ing. Jiřího Svobody, Ph.D., ztotožňuji se plně s přiloženým hodnocením konzultantů. Po formální stránce je práce na velmi kvalitní úrovni, navíc psána v anglickém jazyce. Doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání A 48/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 20/20
Formální zpracování práce A 20/20
Využití literatury A 10/10
Navrhovaná známka
A
Body
98

Posudek oponenta

Kaňa, Zdeněk

Cílem diplomové práce bylo seznámení se s problematikou predikce trajektorie letu produkovaných soudobou avionikou komerčních dopravních letadel. Na základě studia nezbytných materiálů souvisejícími s aerodynamikou, modelováním letu a funkcionalitou komerčního Flight Management Systému (FMS) dále pak navrhnout metodu pro odhad nejistoty výpočtu odhadovaného času příletu (estimated time of arrival - ETA). V práci byly shrnuty důležité informace o datech zpracovávaných FMS, popsána metodika plánování letu. S ohledem na cíl práce byl kladen velký důraz na podrobné studium metod modelování počasí, jak ve FMS, tak pro modelování reálného větru při testování. Za zavádějící považuji aplikaci Mahalanobisovy vzdálenosti na okamžitou hodnotu pro ohodnocení věrohodnosti statistického modelu větru. Vhodnější je druhá metoda využívající frekvenční charakteristiky, i když i zde jsou parametry procesu pouze odhadnuty, namísto numerického řešení. S ohledem na citlivost některých dat a know-how poskytnuté firmou Honeywell International, s.r.o. nemohla být problematika některých oblastí popsána do nejvyššího detailu, nicméně tento fakt se nijak neprojevil na technické kvalitě práce a naopak svědčí o profesionálním přístupu a schopnostech diplomanta. Dále se diplomant zabýval metodami určení nejistoty výpočtu ETA. Nejprve teoreticky navrhnul řešení a poté prakticky prokázal jeho aplikovatelnost. Diplomant navrhnul model výpočtu ETA dle specifikací komerčního FMS, vyvinul simulační nástroj a zpracoval model nejistoty výpočtu ETA. Na závěr práce se diplomant soustředil na praktické použití navržené metodologie a modelů, s dobrým příkladem pro využití detekce potenciálního konfliktu trajektorií letadel v letecké dopravě. Po grafické stránce je práce na velmi vysoké úrovni, zahrnuté informace jsou přehledné a vhodně obsáhlé. Diplomant prokázal vynikající orientaci v obsáhlé technické dokumentaci a literatuře, s odkazy v samotné práci. Je nutné také ocenit, že práce je napsána v angličtině. Při řešení práce prokázal diplomant inženýrské schopnosti, schopnost řešení komplexního problému z praxe a prokázal profesionalitu práce s poskytnutým materiálem.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A 20/20
Odborná úroveň práce A 46/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse B 17/20
Formální zpracování práce A 10/10
Navrhovaná známka
A
Body
93

Otázky

eVSKP id 39116