PRZECZEK, J. CFD analýza vstupního kanálu turbovrtulového motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Popela, Robert

Diplomant se při zpracování diplomové práce musel vyrovnat se třemi zásadními problémy - návazností zadání na konkrétní specifikaci průmyslového charakteru, zvládnutím výpočetních nástrojů (CFD metody) nad rámec běžně vyučovaného rozsahu a dále detailním pochopením principů vnitřní aerodynamiky vstupního ústrojí turbovrtulového motoru. Diplomantovi se podařilo z často poměrně kusých podkladů vytvořit věrohodný geometrický a výpočetní model. Diplomant zvládnul metodiku CFD výpočtů a pro ověření provedl kalibrační výpočet a jeho srovnání s tunelovým měřením. Samostatně definoval cíle aerodynamické analýzy vstupního kanálu a provedl adekvátní a přehledné vyhodnocení. Před samotným řešením se seznámil s výsledky předchozích analýz a navázal na ně. Při zpracování projektu postupoval koncepčně a vyrovnal se s mnoha problémy plynoucími z řešení zadání velmi konkrétního problému z průmyslové praxe (například technické parametry instalovaného chladiče a další). Výsledky práce jsou přímo použitelné výrobcem letounu a budou mu předány.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Doupník, Petr

Diplomová práce pana Przeczka je zaměřena na výpočet proudění ve vstupním ústrojí turbovrtulové pohonné jednotky pomocí CFD metod. Cílem práce mělo být vyhodnocení charakteru proudění po kvalitativní i kvantitativní stránce a rámcový návrh možných změn. Začátek práce stručně uvádí do problematiky CFD výpočtů a návrhu vstupního ústrojí turbovrtulového motoru. Následuje krátká historie letounu L-410 a motoru M-601, jehož vstupním ústrojím se práce zabývá. Kapitola 6 obsahuje popis výpočtu kalibrační úlohy, při jejímž řešení si diplomant osvojil základy práce v programech Ansys ICEM a Fluent a získal zkušenosti nutné pro úspěšné splnění cílů diplomové práce. Od kapitoly 8 se pak diplomant věnuje vlastnímu řešení vstupního ústrojí. Je podrobně popsána tvorba geometrie a výpočetní sítě se všemi těžkostmi a problémy na které autor narazil. Dále je rozebráno nastavení a postup výpočtu v programu Fluent. Kvalitativní i kvantitativní výsledky výpočtů obsahuje kapitola 11. Následuje návrh možných úprav a změn vstupního ústrojí a závěr. Po stránce stylistické i grafické je celá diplomová práce na velice dobré úrovni. Míra chyb a překlepů nepřesahuje přijatelnou úroveň. Diplomant prokázal schopnost využít znalosti ze studované specializace ke zvládnutí úkolů, které byly na něj kladeny. Je třeba si uvědomit, že se jednalo o již poměrně složitou geometrii a komplexní úlohu jak pro tvorbu výpočetní sítě, tak pro samotný výpočet. Diplomant musel navíc sám vytvořit 3D model, neboť tento nebyl dodán zadavatelem.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 38341