MOTYČKA, V. Piezostolek pro CCHM mikroskop [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Po obsahové a grafické stránce je práce velmi zdařilá. Student se ve své práci zaměřil na návrh piezostolku pro stávající koherencí řízený holografický mikroskop. Vzhledem k jeho plánovanému využívání pro 3D zobrazovací metody je nutné, aby měl tento stolek rozsah pohybu, který běžní výrobci nenabízí. Ve své rešeršní části se student zaměřil na popis běžně nabízených stolků, jejich pohonů a na popis piezostacků a mechanismů, které zesilují jejich pohyb. Stanovil si jasné cíle své práce a pro stolek navrhnul dvě koncepční řešení. Dle zvoleného rozsahu pohybu vybral vhodné piezopohony. Oba koncepty rozvedl do konstrukčního řešení a zhodnotil jejich použitelnost v koherencí řízeném holografickém mikroskopu. Nad rámec požadovaných cílů zadání vytvořil v programu Solidworks výkresovou dokumentaci a modely pro 3D tisk vybraných dílů. Stolek složil a v programu LabView vytvořil program pro jeho řízení a kalibraci. Konstatuji, že Vít Motyčka přistupoval k řešení diplomové práce odpovědně a systematicky, a že cíle práce splnil v plném rozsahu. Student prokázal schopnost vhodně interpretovat požadavky na stolek a na jejich základě vyvodil praktické závěry pro svojí práci. S využitím svých konstruktérských dovedností navrhl, sestavil a otestoval stolek se zadanými parametry. Jako vedoucí hodnotím tuto diplomovou práci známkou výborně/A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Předložená diplomová práce se zabývá návrhem, sestavením a oživením piezostolku pro CCHM mikroskop. Rozsah práce považuji pro DP za spíše menší. V úvodu student uvádí rešerši, ve kterém vysvětluje potřebu a možnosti konstrukce takového stolku. Ačkoliv je takto zpracovaný úvod čitelný a informačně velmi výživný, považuji jeho formu za nešťastnou - ocenil bych oddělení stručného úvodu v rozsahu cca. 1-2 stran následovaný kapitolovou věnovanou podrobnější rešerši. Těžiště zadání práce představuje výběr komponent a mechanické řešení jejich upevnění. Řešení považuji za zdařilé a jeho popis za vyčerpávající. Nad rámec zadání práce student též provedl elektrické zapojení komponent, vypracování řídícího programu a dílčí oživení systému (v rámci mezí daných vadou dodaného piezoaktuátoru) pro potřeby kalibrace odměřování polohy. Rozhraní programu považuji za poněkud chaotické, nicméně se nejedná o produkt pro koncového uživatele a text práce popisuje jeho fungování dostatečně dobře. Tento fakt tedy v mých očích nesnižuje přínos této práce nad rámec zadání. Za nešťastnou považuji absenci popisu procesu kalibrace odměřování polohy. Práci doporučuji k obhajobě s celkovým hodnocením B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 149446