DROBENA, J. Gamifikace výuky na VUT [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Omachtová, Alena

Student se popral se zadáním vzhledem k jeho komplexitě a rozsáhlé funkčnosti. Nejsilnější stránkou práce je navržené datové schéma a návrh vytvořený ve Figmě, který byl jako interaktivní prototyp testován na reálných scénářích s uživateli. Vytvořená aplikace je sice nějak funkční, ale do reálného provozu má ještě hodně dlouhou cestu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Jedná se o standardní zadání, které přesahuje do oblasti informačních systémů kvůli složitější relační struktuře dat a systému rolí. V rámci práce musel student zanalyzovat existující aplikace používané ke studiu nejen na VUT a prozkoumat jejich gamifikační prvky. Součástí výzkumu byl také dotazník zaslaný studentům, jehož cílem bylo zjistit, které gamifikační prvky preferují. Dále musel student vytvořit a otestovat navržený prototyp před tím, než začal s implementací. Výsledná aplikace používá na frontendu React a na backendu Python. Student se musel vypořádat s nasazením technologií, nastavením DNS a šifrované komunikace (HTTPS), s čímž neměl žádné předchozí zkušenosti.
Práce s literaturou Student si dohledával literaturu s využitím dostupných nástrojů pro vyhledávání odborné literatury, dále pak zejména dokumentace použitých technologií a knihoven.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student byl aktivní zejména během zimního semestru. V letním semestru probíhaly komunikace velmi málo a spíše až v druhé části. Dohodnuté termíny nebyly vždy dodrženy. Student si měl pravidelně zaznamenávat konzultace do společného dokumentu, i když to ne vždy dodržel. 
Aktivita při dokončování Práce byla dokončována na poslední chvíli a bylo provedeno jedno kolo připomínek.
Publikační činnost, ocenění Práce je zveřejněna na https://gamifikace.online a důrazem na práci na mobilním zařízení (mobile first přístup), ale do reálného provozu má ještě dlouhou cestu.
Navrhovaná známka
C
Body
74

Posudek oponenta

Hynek, Jiří

Jedná se o hraniční práci. Shledal jsem nedostatky ve všech ohledech. Technická zpráva je na nízké úrovni. Výsledná aplikace představuje pouze jakýsi proof of concept , u kterého mi nicméně chybí nějaké zhodnocení. Kladně hodnotím důkladnou analýzu potenciálních uživatelů a prvotní návrh uživatelského rozhraní. Navrhuji hodnocení stupněm E .

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Cílem práce bylo navrhnout a implementovat nástroj pro zkvalitnění studia a prohloubení znalostí z přednášek či cvičení. Student měl za úkol se seznámit se současným studijním systémem, prostudovat principy gamifikace a implementovat vhodné řešení, které by s využitím gamifikace naplnilo stanovený cíl. Zadání hodnotím jako průměrně obtížné.
Rozsah splnění požadavků zadání Bod č. 2 zadání (seznámení se studijním systémem VUT a prostudování jeho aplikačních rozhraní) není řešen. Body č. 1 a 3 zadání jsou popsány velmi stručně.
Rozsah technické zprávy Práce je obsahově chudá. Její rozsah je z velké části tvořen ilustracemi.
Prezentační úroveň technické zprávy 50 Prezentační úroveň práce je na velmi nízké úrovni . Kapitola 2 chaoticky popisuje různé technologie pro tvorbu webových a mobilních aplikací. Kapitola 3 pouze stručně zmiňuje vybrané gamifikační prvky. Kapitola 4 je tvořená snímky obrazovek různých aplikací s minimem psaných informací. Analýza a návrh jsou kombinované do kapitoly 5 a složené převážně z koláčových grafů dotazníkového šetření a návrhů uživatelské rozhraní. Kapitola 6 obsahuje výpisy nepodstatných zdrojových kódů a seznam koncových bodů nešťastně navrženého API. Chybí popis testování, místo kterého je uveden postup nasazení do produkce.
Formální úprava technické zprávy 60 Po formální stránce je dokument na nízké úrovni . Obsahuje různé typografické chyby, překlepy, chybí čárky, tečky a mezery. Obrázky jsou často v bídné kvalitě a v anglickém jazyce bez rozumného popisu (např. obrázek 2.5).
Práce s literaturou 50 Práce s literaturou je na velmi nízké úrovni . Seznam literatury obsahuje z velké části reference na různé aplikace a služby (např. Fituška, Fektuška nebo Duolingo). Provedená rešeše je na nízké úrovni.
Realizační výstup 50 Výstupem je progresivní webová aplikace (PWA) skládající se z prezentační (TypeScript, React), aplikační (Django) a datové vrstvy (SQLite). Jejím cílem je tvorba kvízových otázek a odpovědí a následné procvičování těchto otázek. Použitelnost aplikace je značně nízká a působí nedokončeným dojmem . Gamifikace je řešena pouze okrajově.
Využitelnost výsledků Využitelnost aplikace je v současné podobě značně diskutabilní .
Navrhovaná známka
E
Body
50

Otázky

eVSKP id 154503