ŠKROBÁNEK, M. Využití bezdrátového systému GTI pro diagnostiku vysokorychlostních vřeten [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Bakalářská práce Martina Škrobánka odpovídá zadání. Práci považuji za původní, pro praxi přínosnou a v několika směrech originální. Metodika splnění cílů bakalářské práce je správná. Student prokázal schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich správné závěry. Hodnocená práce dokladuje schopnost studenta samostatně pracovat a řešit praktické problémy v oblasti vibrační diagnostiky. Stanovené cíle je možné považovat za splněné. Práce je logicky rozdělena do šesti kapitol a závěru. Přílohy jsou úplné. Jednotlivé části práce na sebe přirozeně navazují a dokumentují postup řešení dílčích cílů práce. Po formální stránce je hodnocená práce zpracována na požadované úrovni s vyšším počtem věcných, gramatických i formulačních chyb. Student při zpracování práce vychází z doporučené literatury. Vlastní text je tvůrčím způsobem doplněn o nové myšlenky a jako celek logicky propojen. Citace jsou správně formálně uvedeny a přehledně rozlišují převzatý a původní text. Student si na začátku zpracoval reálný plán měření, analýzy a zpracování výsledků, který se mu ovšem nepodařilo dodržet. V závěru mu vznikl výrazný časový deficit, a tak zůstalo v textu práce zbytečně mnoho formálních nedostatků. Pracoval samostatně, aktivně a v závěrečné etapě velmi usilovně bez nutnosti podrobného vedení. Výsledek práce prokázal, že autor má potřebné zkušenosti z práce s technickou literaturou. Na základě výše uvedeného hodnotím předloženou bakalářskou práci známkou „velmi dobře / B“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Student Martin Škrobánek zpracoval bakalářskou práci na téma Využití bezdrátového systému GTI pro diagnostiku vysokorychlostních vřeten. Cílem práce byla analýza konstrukce a funkce bezdrátového systému GTI, návrh systému měření pro vřeteno stroje M8Cube, dále provedení a vyhodnocení experimentálních měření a doporučení pro praxi. Pan Škrobánek v kapitole Úvod se zaměřuje na vysvětlení pojmu technická diagnostika, porucha, údržba apod. V této souvislosti je diskutabilní konstatování, že údržba proaktivní se snaží o neustálé on-line monitorování stavu dané součásti. Domnívám se, že to nemusí být pravda, postrádám zde vysvětlení proaktivnosti. Dále polovina této kapitoly vysvětluje, jak bude práce rozdělena, do kolika kapitol, co tyto kapitoly obsahují atd. Nepatří toto až do závěru nebo zhodnocení práce? Chybí mi zde nějaké informace o hlavní náplni práce, tedy něco o moderních přístupech řešení současné technické diagnostiky strojů, např. využití bezdrátových systémů apod. V kap. 3 s názvem Technická diagnostika je hlavní pozornost soustředěna na základy z technické diagnostiky. Je možné jen souhlasit s konstatováním, že technická diagnostika je naprosto nepostradatelná. V kap. 3.1.1 je zavádějící popis údržby po poruše a věta „jedná se o velmi primitivní a zastaralou metodu, kterou lze dnes aplikovat pouze na jednoduché a levné stroje, ……“. Domnívám se, že údržba po poruše bude existovat dále a bude aplikovatelná i na složité a drahé stroje. Rovněž jsou zde nepřesnosti ve vysvětlení pojmu proaktivní údržba. V kap. 3.2 je převzato ze zahraniční literatury rozdělení technické diagnostiky. Nemyslím si, že metoda měření elektrického odporu či měření napětí je elektrochemická metoda. Obrázek 4 je pro tuto práci vytržen z kontextu. V další části práce se autor v kap. 5 snaží o splnění cíle práce č.1,2 a 3 , a to celkem zdařilým způsobem. K této části mám jen několik připomínek. V kap. 5.4.2 je zmínka o přístroji Microlog, a to bez nějakých dalších informací, i když tento analyzátor vibrací byl v práci k měření používán. Dále mi vadí grafické znázornění u obrázku 20, 21, 22, atd., konkrétně provedené spojnice změřených bodů. Při jiném rozlišení na ose X by uvedené grafické závislosti vypadaly úplně jinak a pohled na ně by byl také určitě hezký. V předkládané bakalářské práci je také doporučení pro praxi a závěr. Hodnocenou bakalářskou práci považuji za celkem zdařilou, přínosnou pro firmu DATRON – TECHNOLOGY s.r.o a obecně pro rozvoj moderních přístupů k posuzování stavu obráběcích strojů. Požadavky a cíle zadání byly splněny. Postup a rozsah řešení je správně zvolen, použité metody jsou adekvátní. Student prokázal schopnost interpretovat dosažené výsledky. Bakalářská práce má celkem logické uspořádání. Formální náležitosti, grafická a stylistická úroveň je na průměrné úrovni. Student sice prokázal schopnost práce s literaturou včetně citací, avšak do dalšího studia doporučuji lépe analyzovat předkládané a používané zdroje.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 109103