HOLČÍK, M. Testovací dopravník pro solární skla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Štohl, Radek

Během zpracování diplomové práce student prokázal teoretické i praktické znalosti. Řešení práce věnoval potřebné úsilí. Prokázal schopnost samostatné práce jak při práci s literaturou, tak při návrhu a realizaci řídicího systému soustavy testovací tratě dopravníků pro tabulové sklo. Zabýval se také posouzením rizika uvedeného systému. Student prakticky ověřil funkčnost řešení. Konzultací prakticky nevyužíval. Z hlediska vedoucího nemám k práci studenta připomínky.

Navrhovaná známka
B
Body
80

Posudek oponenta

Fiedler, Petr

Předložená diplomová práce je poměrně rozsáhlá, nicméně díky netradičnímu oboustrannému tisku i přes svou délku cca 100 stran vytváří falešné zdání o svém nevelkém rozsahu. Práce je poměrně logicky členěna a je psána čtivou a srozumitelnpou formou. Autor u všech fotografií a obrázků, paradoxně kromě prvního a podle německého jazyka zjevně převzatého obrázku, jasně identifikuje autora nebo zdroj. Použitá a citovaná literatura je přiměřeně rozsáhlá a dokládá, že se autor problematice a zadanému úkolu věnoval svědomitě. Práce je doplněna rozsáhlým seznamem použitých symbolů, zkratek a veličin. Bylo by však vhodné, aby autor u méně obvyklých zkratek při jejich prvním použití v textu tuto zkratku rozepsal. Z formálního hlediska je práce na přijatelné úrovni, nicméně nedostatkům se autor nevyhnul. Chybí již zmíněný zdroj převzatého obrázku č. 1.1, podivný je název kapitoly 1.3.1., v textu se vyskytují občasné gramatické chyby nebo výrazové chyby – váha/hmotnost, kvalita a čitelnost některých obrázků (např. obr. 4.2) je nízká. Zadání bylo splněno v celém rozsahu. V rámci rešeršní části autor, v souladu se zadáním, popisuje jednotlivé typy dopravníků. V této části bych, vzhledem k celkovému zaměření práce, uvítal alespoň stručnou informaci o typických nebezpečích nebo nebezpečných situacích charakteristických pro daný typ dopravníku. Naopak oceňuji, že tuto část autor doplnil o barevné fotografie jednotlivých typů dopravníků. V další části práce pak autor popisuje jednotlivé komponenty vytvářeného systému, tj. testovací dopravníkové smyčky. Bohužel schéma smyčky na obrázku 2.1 není příliš přehledné. Popis komponent je pak proveden přiměřeně podrobně a oceňuji vysokou didaktickou úroveň textu. Z hlediska logické návaznosti je překvapivé, že popis řídicího programu, zahrnující „Safety“, předchází rozboru této problematiky, přičemž je jasné, že analýza bezpečnosti (kapitola 4) předcházela realizaci řídicího softwaru (v kapitole 3.1). Posouzení rizika provedená autorem vychází zejména z norem IEC 61508 a IEC 14121. Autor v práci v přiměřené míře ilustruje požadavky a postupy podle těchto norem ve vazbě na zadanou aplikaci, kterou je testovací dopravníková smyčka. Je zjevné, že samotné důkladné posouzení rizik, návrh a posouzení opatření v kontextu citovaných norem a dalších legislativních požadavků, které autor zmiňuje v kapitole 4.3.5 by bylo téma na samostatnou diplomovou práci. Vzhledem k rozsahu práce a specifičnosti problematiky funkční bezpečnosti i přes výše uvedené nedostatky práci ve výsledku hodnotím jako dobrou, přičemž z odborného hlediska je práce velmi dobrá. Navržené celkové hodnocení je proto C/78 bodů.

Navrhovaná známka
C
Body
78

eVSKP id 94398