ŠUŠKA, M. Kompaktní město - aneb co nového se může ještě dít v Brně mezi nádražími [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2010.
Návrh zcela nového uspořádání prostoru mezi nádražími v Brně vychází ze snahy komplexního poznání problematiky související s přestavbou železničního uzlu a jeho vlivu na prostorové uspořádání a charakter města v dotčeném území. Cílevědomé úsilí navrhnout optimální řešení po stránce dopravní i urbanistické přineslo velmi originální návrh autora. Sen o nové části města ale není bez reálných limitů, naopak se opírá o velmi relevantní podrobné informace zejména z oblasti veřejné dopravy. Komplexní přístup autora k složité problematice je presentován srozumitelně v harmonické interpretaci obecných principů kompaktního města, vlastních zkušeností a tvůrčí invence. Návrh řešení také věcně vyjadřuje oprávněnou kritiku nedostatečně občansky akceptovaného, a nedostatečně připraveného projektu pro město Brno. Zejména zapojení městské železnice směřující k využití stávajících objektů, nové trasy MHD a návrh residenčního bydlení v atraktivní poloze poblíž historického jádra města je nevětším kladem návrhu. Věcná argumentace je podpořena objektivizovanými údaji a ukazateli, i to prokazuje komplexnost autora. Otázky a náměty k obhajobě: Podrobněji vysvětlit prostorový koncept veřejných prostorů a motivaci pro aplikaci modelu "Hofjés"
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Pracovitý a přemýšlivý, s vlastní invencí v navrhování |
Práce je zpracována velmi pečlivě a vypovídá o záměru a o prioritách v přístupu autora.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Zpracovatel se mimořádně soustřeďuje na problematiku veřejné dopravy, jejíž struktura je pro dané území a nakonec i pro celé město klíčová. Společenská prestiž veřejné dopravy se postupně zvyšuje. Budoucností by měly proto být projekty, které budou veřejnou dopravu považovat za rovnocenného partnera při koncepci využití území. Zpracovatel klade důraz na rozvržení veřejných prostranství i jejich vzájemné vazby. Struktura řešeného území navazuje na strukturu historicky stabilizovaných sektorů. Uliční osy jsou vybaveny pohledovou osou. Zpracovatel využívá pozitivních zkušeností z principů a zásad, použitých v obdobných případech. Zásadou řešení je princip přiměřenosti, řešením je formulace návrhu, alternativního k doposud sledované variantě využití území v jižním sektoru města Brna. | |
Architektonické řešení | B | Zpracovatel navrhuje drobnější měřítko zástavby, které vytváří vhodné podmínky i pro návrhy objektů přiměřených velikostí. Návrhy drobnější zástavby mohou být výzvou pro zahuštění zástavby i s použitím forem bydlení rodinného typu. Architektonická část doplňuje urbanistické řešení, které je společně s dopravním skeletem stěžejním i pro tuto práci. | |
Provozní řešení | A | Zpracovatel vychází z dopravního skeletu regionální dopravy, který využívá části stávajících dopravních koridorů, aniž by vedl k negaci nového trasování tranzitního koridoru. Segment městské hromadné dopravy nabízí pro řešené území obsluhu, využívající osvědčenou kombinaci radiálně-okružního systému. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Zpracovatel využívá možnosti použití minimálních návrhových prvků dopravní infrastruktury. | |
Formální úroveň | A | Struktura práce vypovídá o myšlenkovém postupu zpracovatele. Teoretická východiska jsou pojata jako průnik externích analýz a osobních poznatků i zkušeností řešitele. Grafická část práce přehledně podporuje vlastní teoretické rozbory a návrhy řešení. |
eVSKP id 31992