MACH, P. Aditiva pro paliva moderních spalovacích motorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Cílem bakalářské práce bylo zpracovat na základě soustředění dostupných podkladů ucelený aktuální přehled o aditivech používaných pro paliva zážehových a vznětových motorů. Jak je zřejmé z předložené práce, autor soustředil značné množství informací, které následně s plným porozuměním této komplexní problematice uspořádal do jednotlivých tematicky zaměřených kapitol. Závěr práce obsahuje přehledné shrnutí problematiky aditiv, včetně zdůraznění jak jejich pozitiv, tak i některých možných negativních účinků. Bakalářská práce je po stránce obsahové i formální zpracována velmi kvalitně, zadání bylo splněno v celém rozsahu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | |||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Cílem bakalářské práce bylo shromáždit poznatky o aditivech do paliv moderních spalovacích motorů, zejména pak dostupné objektivní informace o jejich pozitivních, resp. i negativních účincích. Autor shromáždil množství podkladů, z nichž vycházel při uspořádání textu práce. V úvodní části jsou proto logicky a v adekvátním rozsahu rekapitulovány základní informace o palivech, tj. benzínu a motorové naftě. Následující část (kap. 2) se zabývá účelem použití aditiv a jejich rozdělením pro benzín a naftu. Samostatná kap. 3 je věnována závažné problematice vzniku usazenin, mechanismům jejich vzniku a možnostem využití aditiv pro potlačení těchto nežádoucích jevů. Obdobně aktuální téma je vznik opotřebení a životnost jednotlivých komponent spalovacích motorů, což je obsahem kap. 4, která se mj. zabývá i možnostmi pozitivních přínosů aditiv v této oblasti. Poslední kapitola práce shrnuje poznatky o aditivech snižujících různými způsoby spotřebu paliva, jako např. zvýšením oktanového čísla benzínu nebo cestou snížení třecích ztrát v různých mechanických částech motorů. V závěru je pak názorně a kvantitativně dokumentován globální environmentální přínos využití aditiv a zdůrazněna i budoucí potřeba jejich plně kvalifikovaného využívání, oproštěného od zatím mnohdy neobjektivního až účelového reklamního přístupu některých prodejců. Zadání bakalářské práce, která je zpracována z hlediska obsahu i formálních požadavků na odpovídající úrovni, bylo splněno v celém rozsahu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | |||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 121613